De verbinding met de omvormer is weggevallen. Volg onderstaande stappen om de internetverbinding via powerline adapters te herstellen.

Goed om te weten:

  • Powerline adapters moeten worden aangesloten in een wandcontactdoos. Wanneer de powerline adapters in een stekkerdoos worden geplaatst, kan dit zorgen voor een onstabiele verbinding.
  • Wanneer u meerdere powerline adapters gebruikt, bijvoorbeeld voor de verbinding met uw televisie, dan kunnen deze verschillende powerlines op elkaar storen. U kunt dit voorkomen door powerline adapters van hetzelfde merk aan te schaffen.
  • Is de stroomaansluiting van uw huis verdeeld over meerdere fases? Zorg er dan voor dat de powerline adapters op dezelfde fase zijn aangesloten. 

Bij het wegvallen van de verbinding is het belangrijk te weten wat de LAN-status van de omvormer is. Deze bestaat uit enen en/of nullen.

Hoe kan ik de LAN-status opvragen?

Een correcte LAN-status bestaat uit alleen maar enen (LAN-status: 11111111). Wanneer dit niet het geval is en de LAN-status ook uit nullen bestaat, kunt u via verschillende stappen proberen de verbinding weer tot stand te brengen. Controleer na elke stap de LAN-status.

U vindt een powerline adapter in de buurt van uw omvormer en een powerline adapter in de buurt van uw modem/router (vaak in de meterkast). Vanuit uw omvormer loopt een internetkabel naar de powerline adapter in de buurt van uw omvormer. Ook loopt er een internetkabel van de powerline adapter in de buurt van uw modem naar uw modem. Controleer of deze kabels goed in de adapters zijn aangesloten.

Brandt het onderste lampje op beide powerline adapters? Dan zijn de internetkabels goed aangesloten. Brandt deze niet? Controleer dan nogmaals de internetkabels. 

In veel gevallen zijn de powerline adapters het contact met elkaar verloren. Ze moeten dan opnieuw met elkaar gekoppeld worden. De adapters hebben een 'pair'-knopje. Het koppelen van beide adapters doet u door op beide adapters de 'pair' knop in te drukken binnen twee minuten na elkaar. Alle lampjes op de powerline adapters moeten nu gaan branden.

Werkt dit niet? Haal de internetkabels uit de powerline adapters. Haal vervolgens de adapters uit het stopcontact en plaats de kastjes in een stopcontact naast elkaar, bijvoorbeeld in een dubbele wandcontactdoos. Druk op het pair-knopje van beide kastjes. De bovenste twee lampjes moeten nu gaan branden. Plaats de adapters weer op hun originele plek en klik de internetkabels er weer in. Het onderste lampje moet nu ook weer gaan branden. Gaat het middelste lampje niet direct aan? Pair de adapters dan opnieuw, zodat ook het middelste lampje gaat branden.

Uw modem heeft vaak meerdere ingangen, zogenoemde poorten. Het is mogelijk dat niet alle poorten (goed) werken. Klik de internetkabel in een andere poort van uw modem.

Gebruikt u naast uw modem ook een router? Sluit dan de internetkabel aan op de router in plaats van op de modem.

Als laatste stap kunt u de omvormer opnieuw opstarten. Zet daarvoor de schakelaar onder aan de omvormer op 0. Het display gaat nu uit. Wacht 10 minuten en zet de schakelaar dan weer op 1. Controleer nu de status van uw omvormer.

Als de internetverbinding goed tot stand gekomen dan bestaat de LAN-status uit allemaal enen.

VEELGESTELDE VRAGEN

Hoe kan ik de werking van mijn SolarEdge omvormer controleren?
Hoe kan ik de LAN-status opvragen?
Hoe kan ik de internetverbinding via internetkabel herstellen?
Hoe kan ik de internetverbinding via WiFi herstellen?
Hoe werkt de verbinding via powerline adapters?

Heeft u het antwoord gevonden?