Privacy & beveiliging
Privacy & beveiliging

Privacy & beveiliging

Wanneer je onze services gebruikt, vertrouw jij ons jouw gegevens toe. Bescherming van deze gegevens is onze prioriteit. Daarom kiezen wij ervoor al onze soft- en hardware zelf te ontwikkelen en te toetsen aan ons privacybeleid. Daarnaast blijven we zoeken naar nieuwe, betere manieren om je persoonlijke gegevens af te schermen.

Klik op de pijltjes om de gegevens uit te klappen.

Hoe belangrijk is jouw privacy voor Zonneplan?

Ons privacystatement in een notendop:

💡
Wij verwerken alleen noodzakelijke persoonsgegevens. Wij gebruiken alleen dat wat nodig is om jouw opdracht of onze diensten optimaal uit te voeren.
💡
Wij zorgen dat de data jouw eigendom blijft. Gegevens worden niet verkocht aan derde partijen. Daarnaast kan je bij ons gebruik maken van de volgende privacy rechten: inzage, rectificatie, vergetelheid, beperking, overdraagbaarheid en recht op bezwaar
💡
Wij delen zo min mogelijk informatie met derde partijen. Doen wij dit wel, dan sluiten wij een verwerkersovereenkomst af met deze partners. Daarnaast toetsen wij hun privacyverklaring met een eventueel aanvullend BIV of onderzoek op locatie. Zo weten wij precies hoe zorgvuldig zij omgaan met jouw persoonsgegevens.
💡
Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan noodzakelijk. Heb je contact met ons, maar besluit je geen klant te worden? Dan bewaren we jouw persoonsgegevens maximaal één jaar. Word je wel klant, dan bewaren we de persoonsgegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst tot één jaar na beëindiging van die overeenkomst.
💡
Wij nemen uitgebreide beveiligingsmaatregelen. Zonneplan neemt uiteenlopende organisatorische en technische maatregelen om te zorgen dat de beveiliging van persoonsgegevens en jouw privacy gegarandeerd zijn.
💡
Wij ontwikkelen software volgens 'Privacy by design'. We schrijven onze software en procedures vanaf het begin met privacy als leidraad. Omdat we het zelf ontwikkelen kennen we onze sterktes en zwaktes en kunnen we bij fouten of zwaktes direct een fix doorvoeren.

In onze privacyverklaring leggen wij in eenvoudige taal uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en voor welke doelen wij deze gebruiken. Daarnaast hebben wij een Functionaris voor de Gegevensbescherming aangesteld en bij de AP ingeschreven onder FG-nummer FG011390. Deze is te bereiken via privacy@zonneplan.nl.

Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 11-09-2020. De laatst geldende versie is altijd op de website gepubliceerd.

Wat zijn 'persoonsgegevens'?

De AVG geeft (in artikel 4) de volgende definitie van persoonsgegevens:

"Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator, zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon."

Dit betekent dat alle informatie die direct op een individu betrekking heeft, of herleidbaar is tot een individu, persoonsgegevens zijn. Het gaat om gegevens zoals iemands naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en geboortedatum. Maar ook klantnummers, salarisstroken, foto's, zakelijke telefoonnummers, vingerafdrukken, DNA-materiaal en e-mailadressen zijn persoonsgegevens.

Wat houdt 'verwerking van persoonsgegevens' in?

Verwerking van persoonsgegevens is een breed begrip. Het heeft betrekking op alles wat er met persoonsgegevens, zoals jouw naam, adres of verbruik, gedaan kan worden. Je kan hierbij denken aan het het verzamelen, opslaan, opvragen, gebruiken, koppelen en verwijderen van gegevens uit onze administratie.

Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van mijn persoonsgegevens?

Zonneplan bestaat uit Zonneplan B.V. en verbonden rechtspersonen. Waar wij in dit privacystatement spreken van Zonneplan, bedoelen wij Zonneplan en haar groepsmaatschappijen. De groepsmaatschappijen van Zonneplan die persoonsgegevens conform dit privacystatement verwerken zijn:

Zonneplan B.V. Zonneplan Energie Services B.V. Zonneplan Energie B.V. Installatieplan B.V.

Zonneplan heeft aanvullende privacyverklaringen voor Werken bij Zonneplan.

Van wie verwerkt Zonneplan persoonsgegevens?

Wij verwerken persoonsgegevens van personen die contact met ons hebben gezocht of een overeenkomst met ons hebben gesloten. Dit zijn bijvoorbeeld klanten, website-bezoekers en app-gebruikers, maar ook mensen die via onze website een aanvraag doen of ons telefonisch benaderen. Het is nooit verplicht gegevens aan ons te verstrekken. Voor bepaalde doelen hebben wij wel minimaal bepaalde gegevens nodig.

Zonneplan heeft een gescheiden privacyverklaring voor Werken bij Zonneplan met informatie over welke persoonsgegevens worden verwerkt en voor welk doel.

Welke persoonsgegevens verzamelt Zonneplan en hoe worden ze gebruikt?

Wij verzamelen verschillende persoonsgegevens. Gegevens kunnen bijvoorbeeld bijdragen bij aan het uitvoeren van onze werkzaamheden voor de klant, zoals; het sturen van een offerte, het afsluiten van een energiecontract, het doen van montagewerkzaamheden, het leveren van ondersteuning en garantie, het sturen van een factuur en het voeren van onze financiële administratie. Daarnaast gebruiken wij persoonsgegevens van voor ons gerechtvaardigd belang en toestemming. Dit zijn klantgegevens die ervoor zorgen dat Zonneplan haar service richting de klant kan verbeteren. We kunnen ook een wettelijke verplichting hebben om klantgegevens door te geven, wanneer wij bijvoorbeeld fraude vermoeden.

Hoe wij de gegevens gebruiken:

  • Contactgegevens bij de aanvraag van een offerte Zonneplan vraagt je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Zo kunnen wij contact met je opnemen wanneer je geïnteresseerd bent in de aanschaf van één van onze producten. Daarnaast vragen wij jou om je stroomverbruik en wensen in te vullen. Hiermee kunnen we je voorzien van het beste advies.
  • Aanvullende klantgegevens voor jouw Zonneplan Het klantcontact en aantekeningen over jouw persoonlijke wensen en productvoorkeuren slaan wij op in ons Zonneplan CRM systeem. Dit zorgt ervoor dat wij jou bij vragen snel kunnen helpen en niets vergeten.
  • Websitestatistieken, cookies en IP-adres Op de website van Zonneplan gebruiken wij verschillende type cookies. Wij vinden het belangrijk dat jij zelf controle hebt over jouw online privacy. Daarom zijn we duidelijk over welke cookies we gebruiken en waarvoor we ze gebruiken. Ons Cookiestatement vind je hier.
  • Nieuwsbrieven Je kan je aanmelden voor onze nieuwsbrieven. Zo blijf je op de hoogte van aanbiedingen, acties en het laatste nieuws. Wil je geen nieuwsbrieven van ons meer ontvangen? Dan kan jij je eenvoudig onderaan iedere nieuwsbrief afmelden.
  • Prijsvragen Als je meedoet aan een actie of prijsvraag, vragen wij je om jouw naam, adres en e-mailadres. Zo kunnen we de actie uitvoeren en de prijswinnaar(s) bekendmaken. Bij iedere prijsvraag communiceren wij duidelijk de specifieke deelnamevoorwaarden.
  • Reviews We zien graag hoe onze klanten onze dienstverlening ervaren. Daarom nodigen wij onze klanten actief uit om reviews te schrijven op onze websites en externe websites. Bij de reviews staan geen familienamen weergegeven. Reviews blijven voor onbepaalde tijd op de website van Zonneplan en/of onze partners staan.
  • Zonneplan Chat & Assistent Gesprekken die je voert met Zonneplan via chat en de online Zonneplan assistent worden opgeslagen. Aan de hand hiervan verbeteren wij de service die Zonneplan levert, maken wij de chatbot intelligenter en voorspellen wij servicevragen van klanten. Voor de Chat Assistent gebruikt Zonneplan Voice-services van Google en Intercom. Hiervoor zijn verwerkersovereenkomsten geaccepteerd.
  • De montage van de zonnepanelen Wanneer je een product afneemt bij Zonneplan, ontvangen wij van jou gegevens om de installatie in te plannen en uit te voeren. Denk hierbij aan de gegevens die wij opnemen bij een schouwing in jouw woning, de aansluitwaarde van jouw energieaansluiting en de gemaakte afspraken voor het afronden van de installatie. Zonneplan werkt met eigen monteurs en geselecteerde installatiepartners. Aan beide partijen geven wij alleen gegevens door die voor de installatiewerkzaamheden noodzakelijke zijn. Monteurs gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Wij bewaren deze gegevens zolang er garanties van toepassing zijn.
  • Kredietcheck Energie Met een aanvullend kredietwaardigheidsonderzoek onderzoeken wij uit of we jou als klant direct kunnen accepteren, of dat we jou eerst om een aanbetaling moeten vragen. Hiervoor kunnen we ook informatie over jou gebruiken die we van anderen ontvangen, bijvoorbeeld van het bedrijf dat voor ons het kredietwaardigheidsonderzoek uitvoert.
  • Leveren van Slimme energie Wij kunnen jou geen diensten leveren, zonder je gegevens hiervoor te gebruiken. Voor het uitvoeren van de overeenkomst die wij met jou of een derde (bijvoorbeeld met je verhuurder, als je een huis huurt inclusief energie) hebben gesloten en om onze diensten aan je te kunnen leveren, verwerken wij jouw persoonsgegevens.
  • Klantenservice en garantie Je kunt met ons bellen, mailen en chatten op onze website en via social media. Om je altijd zo goed mogelijk te helpen, slaan we jouw gegevens en de gemaakte aantekeningen uit het gesprek op. Hierdoor kunnen we jou nog beter en sneller helpen als je ons nog een keer belt. Soms maken we gebruik van een andere partij voor het uitvoeren van reparaties aan producten die je bij ons hebt gekocht. Deze partij kan daarvoor jouw gegevens gebruiken. Hiervoor zijn verwerkersovereenkomsten afgesloten. Wij bewaren deze gegevens zolang er garanties van toepassing zijn.
  • Btw-teruggave Volgens Europese wetgeving kan iedere consument na de aanschaf van zonnepanelen de btw terugvragen bij de Belastingdienst. Bij Zonneplan hoeft de klant dit niet zelf te doen. Gespecialiseerde bureaus voeren de btw-aanvraag voor onze klant uit. Om dit mogelijk te maken moeten wij jouw gegevens (BSN-nummer) aan deze partij doorgeven. Hiervoor vragen wij jou expliciet toestemming. Jouw BSN wordt automatisch en versleuteld verzonden aan het bureau dat de aanvraag verzorgt en is binnen Zonneplan niet inzichtelijk voor medewerkers. Wij hebben middels de Privacyverklaring van die bureaus vastgesteld dat zij zorgvuldig met jouw persoonsgegevens omgaan. Wij bewaren deze gegevens totdat de aanvraag is overgedragen aan het bureau.
  • Herinnering factuur We kunnen jou bellen om je te herinneren aan een factuur die is verlopen. Soms voeren anderen dat telefoongesprek voor ons. Ook kunnen we jouw gegevens doorgeven aan een incassobureau en/of deurwaarder, die namens ons niet-betaalde facturen incasseert. Alle financiële gegevens bewaren wij tot 7 jaar na de finale afwikkeling van de administratie van dat jaar.
  • Opbrengstgegevens Zonneplan ONE Zonneplan verwerkt met haar Zonneplan ONE omvormer-opbrengstgegevens van jouw zonnepanelensysteem, aangevuld met eventuele fout- en storingscodes. Daarnaast slaat Zonneplan de configuratie van het zonnepanelensysteem op. Alle gegevens worden, conform de AVG, binnen de EU verwerkt. Deze historische gegevens blijven voor jou inzichtelijk, zolang je gebruiker van Zonneplan app bent.
  • Verbruiksgegevens Zonneplan Connect Zonneplan verwerkt met haar Zonneplan Connect jouw energieverbruik via de P1-poort van jouw slimme meter. Daarnaast slaat Zonneplan de configuratie van het zonnepanelensysteem op. Alle gegevens worden, conform de AVG, binnen de EU verwerkt. Deze historische gegevens blijven voor jou inzichtelijk, zolang je gebruiker van Zonneplan app bent.
  • Zonneplan app In de Zonneplan app vragen wij het Device ID (model van telefoon) op en lezen wij de geïnstalleerde apps uit. (1) De geïnstalleerde apps worden uitgelezen om te bepalen welke e-mail apps de gebruiker geïnstalleerd heeft. Zo kunnen we het ‘open e-mail app’ knopje tijdens het inloggen laten functioneren en hiermee de inlogprocedure versimpelen. (2) Het Device ID wordt uitgelezen om code-errors te monitoren (externe dienst: Sentry), om gebruiksgegevens bij te houden om de inrichting van de app te verbeteren (externe dienst: Microsoft App Center) en om push notificatie apparaten per gebruiker te groeperen. Met het groeperen van de push-notificaties zorgen we ervoor dat onze op meerdere apparaten ingelogde gebruikers op ieder apparaat push notificaties ontvangen. Zonneplan heeft met de externe diensten (EU- US Privacy Shield gecertificeerd) verwerkersovereenkomsten gesloten.
Hoe komt Zonneplan aan persoonsgegevens?

In de meeste gevallen ontvangen wij de persoonsgegevens direct van jou. Sommige specifieke gegevens halen we uit externe bronnen. Het gaan om de volgende gegevens:

Informatie die je aan ons verstrekt

Registratiegegevens. Gegevens die je aan ons verstrekt wanneer je gebruikt maakt van onze diensten, waaronder je naam, leveringsadres, geslacht, e-mailadres, geboortedatum, telefoonnummer en rekeningnummer.

Technische gegevens. Geschiktheid van je dak, meter in je woning, aansluitwaarde van de meter, afmetingen van je dak, ligging van je dak, instralingsgegevens, geschat jaarverbruik.

Aanvullende gegevens. Gegevens die je mogelijk aan ons verstrekt via social media, de website, applicaties, cookies of door ons te bellen.

Feedback en vragen. We verzamelen feedback en reviews over onze dienstverlening. Wanneer je ons benadert, bijvoorbeeld met een vraag aan de klantenservice, kunnen telefoongesprekken of chatsessies opgenomen of gemonitord worden.

Financiële gegevens. Denk aan het IBAN nummer voor het afhandelen van de facturen. We vragen ook de EDR kredietwaardigheidsscore om je aanmelding te ondersteunen.

Online identificatiegegevens. We verwerken gegevens, waaronder je IP-adres, over je browserinstellingen en het netwerk dat je gebruikt om gebruik te maken van onze Diensten. We slaan wachtwoorden en vergelijkbare beveiligingsinformatie op voor identificatie en toegang tot het account.

Voorkeuren. We verwerken gegevens over je favorieten en je interesses, zoals wat je invult op polls. Als toevoeging op de interesses die je direct aan ons opgeeft, kunnen we je voorkeuren ook verkrijgen uit andere door ons verzamelde gegevens. We analyseren bijvoorbeeld ook het gedrag van bezoekers op de website, om deze gebruiksvriendelijker te kunnen maken. Tenzij je hier geen gebruik van wilt maken.

Opwek en verbruiksgegevens. Zonneplan verwerkt met haar Zonneplan ONE omvormer opbrengstgegevens van het zonnepanelensysteem, aangevuld met eventuele fout- en storingscodes. Zonneplan verwerkt met haar Zonneplan Connect jouw energieverbruik via de P1-poort van jouw slimme meter.

Informatie van externe bronnen

Om onze dienstverlening te verbeteren gebruiken wij aanvullende openbare informatie van derden. Hierbij kan het gaan om de volgende gegevens:

Satelliet en vliegtuigfoto's: Om een goed Zonneplan te maken meten wij een dak zeer nauwkeurig in met hoge resolutiefoto's van Cyclomedia. Eventueel worden deze foto's aangevuld met satellietfoto's van Google Maps.

Postfilter: Als wij reclame-uitingen via post verzenden controleren wij de database van postfilter.nl om te kijken of er een opt-out aanwezig is op het te gebruiken adres. Met Postfilter bepaal je zelf welke geadresseerde reclamepost je wilt ontvangen.

Leveranciersgegevens. We verwerken gegevens in het kader van onze marktrol als energieleverancier. Zo krijgen wij aansluit- en meetgegevens van de netbeheerder en hebben we je EAN-code (de code waarmee je aansluiting wordt aangeduid) nodig om de levering van energie door ons mogelijk te maken.

Kadastergegevens. Zonneplan raadpleegt kadasterdata om te kijken of er eventuele vergunningsplichten zijn die het plaatsen van zonnepanelen tegenhouden.

Contactgegevens huurders. Als wij in opdracht van een woningcorporatie zonnepanelen plaatsen, dan ontvangen wij van deze woningcorporaties informatie in de vorm van adres- en contactgegevens.

Betaalgegevens. Wij ontvangen in sommige specifieke gevallen persoonsgegevens van een incassobureau/deurwaarder in het geval dat er betalingsproblemen zijn.

Technische gegevens. In het geval dat wij een externe partij inschakelen voor het uitvoeren van opdrachten en/of diensten kunnen wij technische relevante gegevens via deze partner ontvangen. Denk hierbij aan de gegevens die verwerkt worden bij garantiewerkzaamheden in jouw.

Welke persoonsgegevens deelt Zonneplan met derden?

Onze werkwijze is zo ingericht dat wij zo minimaal mogelijk informatie hoeven te delen met derde partijen. Informatie wordt dus alleen gedeeld als dit noodzakelijk is om onze service uit te voeren en enkel met partijen die een passend beschermings- en beveiligingsniveau kunnen garanderen.

Zo worden onze systemen gehost op servers van Amazon Ierland en zijn onze apps te vinden op de platformen van Apple en Google. Wij maken gebruik van Mollie als derde partij voor de afhandeling van iDeal-betalingen en geven we je gegevens door aan de postbezorger van PostNL om informatie bij jou te bezorgen. Mails van Zonneplan worden verstuurd via Mailchimp, Autopilot en Mailgun. We geven je ook de mogelijkheid om onze klantenservice via Facebook en Twitter te benaderen.

Dit zijn uitsluitend derde partijen in landen die door de Europese Commissie zijn aangewezen als landen met een vergelijkbaar beschermingsniveau. Of derde partijen in de VS die volgens het Privacyshield framework werken. Met hen maken we vooraf duidelijke afspraken over de verwerking en bescherming van de gegevens, onder andere door middel van EU Model Clauses en de Privacy Shield. Ook komen wij hierin overeen dat jouw gegevens worden verwijderd zodra ze niet meer nodig zijn.

Verder zullen wij de door jou verstrekte gegevens niet aan andere partijen verstrekken, tenzij dit wettelijk verplicht is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de politie in het kader van fraude-onderzoek gegevens bij ons opvraagt. In dat geval zijn wij wettelijk verplicht jouw gegevens af te geven.

Verwerkt Zonneplan ook bijzondere persoonsgegevens?

Bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens over; gezondheid, gegevens over religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, etnische gegevens of gegevens betreffende ras, politieke opvattingen, het lidmaatschap van een vakbond, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, genetische gegevens en gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid. Zonneplan verwerkt geen bijzondere persoonsgegevens.

Verwerken BSN Het BSN is geen bijzonder persoonsgegeven, maar wel een persoonsgegeven met specifieke regelgeving. Met het BSN kan gemakkelijk een koppeling worden gemaakt tussen informatie uit verschillende bestanden. Onzorgvuldig gebruik van het BSN brengt daarom privacyrisico’s met zich mee, bijvoorbeeld misbruik van persoonsgegevens en identiteitsfraude. Passende bescherming én een wettelijke bepaling voor het verwerken is noodzakelijk.

Bij het aanschaffen van zonnepanelen kan iedere consument, volgens Europese wetgeving, een aanvraag doen voor het terugontvangen van de btw. Voor het kunnen doen van deze aanvraag is jouw burgerservicenummer (BSN) noodzakelijk. Voor het verwerken hiervan en het doorgeven van jouw gegevens voor de aanvraag, vragen wij expliciet jouw toestemming.

Jouw BSN wordt automatisch en versleuteld doorgestuurd aan het bureau dat de aanvraag verzorgt. Jouw BSN is binnen Zonneplan niet inzichtelijk voor medewerkers. Wij hebben middels de Privacyverklaring van die bureaus vastgesteld dat zij zorgvuldig met jouw persoonsgegevens omgaan. Wij bewaren deze gegevens totdat de aanvraag is overgedragen aan het bureau.

Welke bewaartermijnen hanteert Zonneplan?

Wij bewaren de gegevens niet langer dan noodzakelijk.

  • Heb je contact met ons gehad, maar besluit je geen klant te worden? Dan bewaren we jouw persoonsgegevens maximaal één jaar.
  • Word je wel klant? Dan bewaren wij persoonsgegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, tot één jaar na beëindiging van die overeenkomst. Tenzij een wet ons verplicht deze langer te bewaren. Zo moeten we overeenkomsten, facturen en de brongegevens op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen minimaal zeven jaar bewaren.
  • Jouw surfgedrag, IP-adres, browserinstellingen en gebruikte netwerk, alsmede cookies en tracking pixel(s) worden niet langer dan zes maanden bewaard.
  • Persoonsgegevens die we met jouw toestemming verwerken, zoals een e-mailadres waarmee we je kunnen informeren, wissen we onmiddellijk na intrekking van jouw toestemming. Dit is alleen niet het geval als deze gegevens gebruikt moeten worden om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of verplichtingen die volgen uit een eventuele leveringsovereenkomst.

Jouw privacyrechten

Klik op de pijltjes om de gegevens uit te klappen.

Wat zijn mijn privacyrechten?

Je hebt een aantal rechten met betrekking tot de persoonsgegevens. Deze leggen we hieronder uit. Wees er wel bewust van dat rechten niet absoluut zijn. Er bestaan altijd uitzonderingen, waardoor we geen gehoor kunnen geven aan je verzoek. Is dit het geval, dan leggen we je precies uit waarom.

Jouw rechten zijn:

  • Recht op inzage van je persoonsgegevens Je hebt recht op inzage in je persoonsgegevens. Dit houdt in dat je bij het onderdeel van Zonneplan waar je diensten en/of producten afneemt, kunt opvragen welke persoonsgegevens er van je worden verwerkt en voor welke doelen die gegevens worden gebruikt.
  • Recht op rectificatie van je persoonsgegevens Je hebt het recht om je persoonsgegevens te laten verbeteren of aanvullen als deze gegevens onjuist of onvolledig zijn.
  • Recht op vergetelheid Je kunt Zonneplan verzoeken om je gegevens te verwijderen. Zonneplan hoeft hier niet altijd aan te voldoen, bijvoorbeeld als Zonneplan wettelijk verplicht is om je gegevens te bewaren of omdat de gegevens nodig zijn om producten of diensten aan je te kunnen leveren.
  • Recht van bezwaar tegen het gebruik van je persoonsgegevens Je kan bezwaar maken tegen het verwerken van persoonsgegevens voor direct marketing of vanwege je specifieke situatie. Dit is alleen van toepassing voor verwerkingen onder de grondslag gerechtvaardigd belang.
  • Recht op beperking van het gebruik van je persoonsgegevens Als je denkt dat de verwerking van je gegevens door Zonneplan onrechtmatig is of als Zonneplan je gegevens niet langer nodig heeft, maar je wilt zelf dat deze gegevens niet worden gewist, dan kun je een verzoek tot beperking van de verwerking doen. Je gegevens blijven dan opgeslagen maar worden in principe verder niet gebruikt. Het verzoek tot beperking kan ook worden gedaan als je nog wacht op een controle van je gegevens of op een antwoord op je verzet tegen het gebruik.
  • Recht op gegevensoverdraagbaarheid Je kunt Zonneplan verzoeken om de gegevens die Zonneplan van jou heeft ook zelf (elektronisch) te ontvangen. Daarnaast is het ook mogelijk om Zonneplan als verwerkingsverantwoordelijke te verzoeken de gegevens over te dragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke. Het recht op gegevensoverdraagbaarheid geldt alleen voor persoonsgegevens die zijn verzameld op basis van toestemming of op basis van een overeenkomst.

Ieder verzoek met betrekking tot jouw rechten op het gebied van persoonsgegevens kan jij richten aan de Functionaris Gegevensbescherming van Zonneplan. Bereikbaar via het algemene nummer 088-0203000 of via privacy@zonneplan.nl.

Zonneplan behandelt jouw verzoek binnen 4 weken. Voordat wij jouw verzoek in behandeling nemen kan het nodig zijn dat wij jouw identiteit moeten vaststellen.

Wanneer kunnen mijn rechten worden beperkt?

Jouw rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens kunnen worden beperkt op grond van wettelijke verplichtingen of bewaartermijnen waaraan Zonneplan moet voldoen. Wijzen wij jouw aanvraag met betrekking tot de uitoefening van jouw rechten af, dan geven wij altijd een duidelijke reden voor deze keuze.

Welke regels gelden voor Zonneplan bij de verwerking van persoonsgegevens?

De Gedragscode Slimme Meters voor Leveranciers en de Gedragscode Verwerking voor Overige Diensten Aanbieders zijn goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens en de Autoriteit Consument en Markt.

Bescherming van jouw data

Klik op de pijltjes om de gegevens uit te klappen.

Hoe beveiligt Zonneplan mijn gegevens?

Wij voeren in de organisatie een breed en bewust privacybeleid. Zo kunnen wij de beveiliging van jouw persoonsgegevens en privacy garanderen. Een greep uit onze organisatorische maatregelen:

  • Klantgegevens kunnen alleen worden ingezien door daartoe bevoegde personen. Wij maken gebruik van een zogenaamde autorisatiematrix.
  • Ieder kwartaal krijgen Zonneplanners voorlichting en een case over privacy gericht handelen.
  • Zonneplan heeft een clean-desk en clear-screen policy, met een verbod op het gebruik van USB-sticks en lokale on- en offline documenten.
  • Zonneplan beoordeelt iedere partner op privacy bekwaamheid en sluit vervolgens een Verwerkersovereenkomst of toetst de Privacyverklaring.
  • Bij iedere marketingcampagne wordt de impact op privacy bekeken en afgewogen.
  • Er wordt een verwerkingsregister bijgehouden van alle gegevensverwerkingen per afdeling.
  • Er is een Functionaris gegevensbescherming aangesteld.
  • Zonneplanners zijn (contractueel) verplicht tot geheimhouding en om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens.

Naast organisatorische maatregelen is een goede technische beveiliging belangrijk. Zonneplan verricht alle development werkzaamheden in-house. Dit maakt de online beveiliging overzichtelijk en dus veiliger. Zonneplan neemt hierin onder andere de volgende stappen:

  • Binnen Zonneplan worden zowel de computersystemen als de netwerk elementen beveiligd met firewalls, anti-virus programma’s en ddos preventie. Onze WiFi netwerken zijn gescheiden en beveiligd met een sterk wpa-2 wachtwoord. En netwerken zijn buiten af niet te benaderen vanuit een niet bekend ip adres.
  • Ook worden er backups gemaakt van netwerkconfiguraties, zodat we bij eventuele uitval of aanvallen hier direct op kunnen inspelen.
  • Onze Windows 10 en macOS systemen werken de software-updates volgens schema bij. Mochten deze beschikbaar zijn, dan worden deze geïnstalleerd.
  • De inlog voor het Zonneplan CRM verloopt via Multifactor Authenticatie.
  • De website, het CRM en het berichtenverkeer zijn versleuteld via HTTPS en beveiligd met een firewall.
  • Persoonsgegevens worden opgeslagen in databases binnen de Europese Unie. De databases zijn niet rechtstreeks benaderbaar en beveiligd met een SSL verbinding.
  • Zonneplan zorgt voor minimalisatie en acutalisatie van persoonsgegevens en hanteert zo kort mogelijke bewaartermijnen.
  • Zonneplan versleutelt persoonsgegevens en pseudonimiseert wanneer dat mogelijk is.
Hoe kan ik een datalek melden?

Bij Zonneplan vinden wij de veiligheid van onze systemen erg belangrijk waardoor de kans op een lek minimaal is. Toch kan een zwakke plek in één van onze systemen voorkomen. Mocht je een zwakke plek gevonden hebben, dan horen wij dit graag. Wij kunnen dan zo snel mogelijk maatregelen treffen.

Wij vragen jou:

  • Om jouw bevindingen te mailen naar privacy@zonneplan.nl of te bellen naar ons algemene nummer 088 0203000 en te vragen naar de Functionaris Gegevensbescherming van Zonneplan.
  • Om je bevindingen te versleutelen zover dit mogelijk is. Dit voortkomt dat de informatie in verkeerde handen valt.
  • Het probleem niet te misbruiken door meer data te downloaden dan nodig is om het lek aan te tonen of gegevens van derden in te kijken, verwijderen of aan te passen.
  • Het probleem niet met anderen te delen totdat het is opgelost.
  • Alle (vertrouwelijke) gegevens verkregen via het lek direct na het dichten van het lek te wissen.
  • Geen gebruik te maken van aanvallen op fysieke beveiliging, social engineering, distributed denial of service, spam of applicaties van derden.
  • Voldoende informatie te geven om het probleem te reproduceren, zodat wij het zo snel mogelijk kunnen oplossen. Meestal is het IP-adres of de URL van het getroffen systeem en een omschrijving van de kwetsbaarheid voldoende. Bij complexere kwetsbaarheden kan meer informatie nodig zijn.

Wat wij beloven:

  • Wij behandelen jouw melding vertrouwelijk.
  • Wij reageren binnen 3 dagen op jouw melding. Wij geven een beoordeling van de melding en een verwachte datum voor een oplossing.
  • Wanneer jij je aan bovenstaande voorwaarden hebt gehouden, zullen wij met betrekking tot de melding geen juridische stappen tegen jou ondernemen.
  • Wij zullen jouw persoonlijke gegevens niet zonder jouw toestemming met derden delen, tenzij dat wettelijk verplicht is. Melden onder een pseudoniem is mogelijk.
  • Wij houden je op de hoogte van de voortgang van het oplossen van het probleem.
  • In de berichtgeving over het gemelde probleem kunnen we jouw naam vermelden als ontdekker. Dit is afhankelijk van jouw voorkeur.
  • Wij streven ernaar om alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. Wij worden graag betrokken bij een eventuele publicatie over het probleem, nadat het is opgelost.
Wat doet Zonneplan met mijn verbruiks- en opbrengstdata?

Zonneplan gebruikt jouw opbrengstdata voor administratieve processen. Zo stuurt Zonneplan iedere maand een factuur en sturen we jaarlijks een jaarafrekening op basis van jouw daadwerkelijke verbruik. Dit doen we op basis van de data die binnenkomt via de zogenaamde P4-poort van jouw Slimme meter. Deze P4-poort wordt door iedere energieleverancier in Nederland gebruikt om jouw gas- en stroomverbruik in te zien.

Daarnaast laat Zonneplan ook jouw verbruik en opbrengst zien in de Zonneplan app. Deze data komt via de Zonneplan Connect die in de P1-poort van jouw energiemeter is geklikt. Op basis van deze data kunnen we in de toekomst aanbevelingen doen om meer uit je energie te halen.

Hoe veilig is de IOT van Zonneplan?

IOT apparaten zijn vaak slecht beveiligd. Naast dat data niet zomaar met landen buiten de EU gedeeld mag worden volgens de AVG, is het gevaarlijk. Jouw energiedata zijn persoonsgegevens die je niet in verkeerde handen wilt laten vallen.

Daarom heeft Zonneplan de monitoringssoftware van haar Zonneplan ONE omvormer en Zonneplan Connect zelf ontwikkeld. Jouw data wordt via een 4G-verbinding doorgestuurd naar servers van Zonneplan.

Elk bericht dat verstuurd wordt tussen tussen de Zonneplan ONE omvormer, de Zonneplan Connect stick, de Zonneplan servers en de Zonneplan app zijn end-to-end encrypted. De end-to-end encryptie zorgt ervoor dat alleen jij en Zonneplan de data in kan zien. Hierdoor is jouw opbrengstdata veilig en kunnen ze niet in verkeerde handen terechtkomen.

Privacy informatie

De meest actuele versie van ons privacy statement vind je terug op onze website.

Bekijk het Privacybeleid

Klik op de pijltjes om de gegevens uit te klappen.

Waar kan ik terecht met een privacyvraag of klacht?

Ieder verzoek met betrekking tot jouw rechten op het gebied van persoonsgegevens kan jij richten aan de PO / Privacy Officer van Zonneplan, via het algemene nummer 088-0203000 of via privacy@zonneplan.nl. Zonneplan behandelt jouw verzoek binnen 4 weken.

Voordat wij jouw verzoek in behandeling nemen kan het nodig zijn dat wij je identiteit moeten vaststellen

Kan Zonneplan haar privacystatement aanpassen?

Ja. Ons privacy statement mogen wij van tijd tot tijd wijzigen. Als er wijzigingen optreden in de wet of in onze diensten en producten, kunnen die gevolgen hebben voor de manier waarop wij jouw persoonsgegevens gebruiken. De meest actuele versie van ons privacy statement vind je terug op onze website.

🍪Cookie statement