Zie je afwijkende lampjes op de omvormer? Dan kan er sprake zijn van een storing. Los dit zelf eenvoudig op door de omvormer te resetten. Hieronder leggen we je stap-voor-stap uit hoe je een reset van de Zonneplan One uitvoert.
Let op: we raden je aan de reset overdag uit te voeren. De omvormer staat uit zodra het donker wordt waardoor je de werking niet kunt controleren.
Stap 1: Omvormer uitschakelen
Schakel de omvormer uit. Aan de onderkant van de omvormer zit een draaiknop. Zet deze knop op 0. Wacht vervolgens 1 minuut tot je de volgende stap uitvoert.
Stap 2: Werkschakelaar omzetten
In de meeste gevallen vind je in de buurt van de omvormer een werkschakelaar. Dit is een klein kastje vlak bij de omvormer met hierop een schakelaar of een draaiknop. Schakel deze schakelaar uit.
Heb je geen werkschakelaar maar een pv-verdeler (kastje met schakelaars in de buurt van de omvormer)? Zet dan de schakelaar waar 'PV' bij staat, ook omlaag.
Stap 3: Schakelaar in meterkast omzetten
Schakel de groep in de meterkast uit waarop de zonnestroominstallatie is aangesloten. Vaak is er een aparte aardlekautomaat geplaatst of is de installatie aangesloten op de groep waarop ook de wasmachine is aangesloten. Je moet de schakelaar helemaal naar beneden drukken tot je een duidelijke klik hoort/voelt. Je ziet een groen vlakje bij de schakelaar. De groep is nu uitgeschakeld.
Stond de schakelaar niet (helemaal) omhoog? Druk de schakelaar dan alsnog helemaal naar beneden tot je de klik hoort/voelt.
Stap 4: Wacht 15 minuten
Stap 5: Systeem inschakelen
Schakel het systeem in omgekeerde volgorde weer in. Te beginnen met de groep in de meterkast, vervolgens de werkschakelaar en vervolgens de omvormer zelf. Let op: De juiste stand van de schakelaar in de pv-verdeler of meterkast is omhoog. De juiste kleur van het driehoekje is rood.
Het systeem start nu opnieuw op. Het groene lampje brandt continu zodra de omvormer weer in productie gaat.
Storing niet verholpen?
Is de storing niet verholpen? Stuur dan onderstaande foto's samen met je postcode en huisnummer naar service@zonneplan.nl of via Whatsapp naar 088 020 3011.
- Een foto van de lampjes op de omvormer.
- Een foto van de schakelaar van de omvormer.
- Een foto van de werkschakelaar en/of pv-verdeler.
- Een foto van de groep in de meterkast.
Weet je niet zeker of er sprake is van een storing en wil je dit zelf controleren? Klik dan op onderstaande link en doorloop de storingschecker.