Veel gestelde vragen over de SolarEdge omvormer

Veel gestelde vragen over de SolarEdge omvormer

Monitoring

Hoe krijg ik toegang tot mijn online monitoring?

Met de SolarEdge omvormer heb je toegang tot het monitoring portaal van SolarEdge. SolarEdge werkt niet in combinatie met onze Zonneplan App. Om toegang te krijgen tot de omgeving van SolarEdge ontvang je eerst een e-mail van Zonneplan. Vervolgens stuurt SolarEdge een registratielink om een account aan te maken. Geen e-mail ontvangen? Controleer dan ook voor de zekerheid je spam-inbox.

Vul via de registratielink van SolarEdge je persoonlijke gegevens in en maak zelf een wachtwoord aan. Nadat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden, klik je op 'confirm'.

Klik hier voor de downloadinstructie van de MySolarEdge App.

Hoe herstel ik mijn internetverbinding?

De handleiding voor het herstellen of instellen van je internetverbinding vind je hier.

Hoe kan ik de LAN-status opvragen?

Het opvragen van de LAN-status is alleen van toepassing op omvormers met een display.

LAN-status opvragenLAN-status opvragen
Hoe maak ik verbinding met mijn nieuwe modem?

Heb je een nieuwe modem ontvangen van je internetprovider? Dan vind je hier de handleiding voor het herstellen van je verbinding.

Omvormer

Hoe weet ik of mijn omvormer werkt?
Mijn omvormer staat soms uit. Hoe kan dat?

De omvormer heeft zonlicht nodig om aan te gaan. Is het buiten donker of schemert het? Dan krijgt de omvormer geen stroom. Het is normaal dat je op donkere dagen en 's avonds niets op het display ziet staan. Op winterse dagen of bij zware bewolking staat de omvormer soms de hele dag uit omdat er te weinig zonlicht is.

De omvormer gaat vanzelf aan zodra het licht wordt. Dit herken je aan een tikkend geluid en een knipperend groen lampje.

Mijn omvormer valt overdag geregeld uit, wat is er aan de hand?

Dan kan de omvormer de opgewekte energie niet goed kwijt aan het elektriciteitsnet en schakelt uit veiligheid uit. Meer informatie over deze zogeheten piekspanningsproblematiek lees je in dit artikel:

Netspanning te hoogNetspanning te hoog
Wat betekenen de lampjes op mijn omvormer?

Onderstaande toelichting geldt voor omvormers van SolarEdge met en zonder display.

De lampjes van de omvormer geven aan wat de status van de omvormer is.

Groen (continu): Bij voldoende daglicht brandt dit lampje continu. Het systeem produceert energie.

Groen (knippert): De omvormer krijgt spanning van het elektriciteitsnet, maar er is geen productie. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het buiten donker is.

Geel: Het systeem registreert de opbrengsten. Dit lampje knippert.

Blauw: De omvormer communiceert met het monitoringsplatform. Dit lampje brandt overdag en 's nachts.

Rood: De omvormer heeft een storing. Voer een reset uit om het systeem te herstellen.

Zowel het groene, blauwe en rode lampje knipperen: Het systeem start op. Je ziet dit vaak wanneer het aan het begin van de dag licht wordt of wanneer het 's avonds donker wordt. Op grijze en regenachtige dagen kan dit ook overdag voorkomen.

Ik zie een errorcode. Wat moet ik doen?

De oorzaak en oplossing verschilt per errorcode. Klik hier voor de lijst met instructies per errorcode.

Hoe reset ik mijn omvormer?
Waar vind ik meer informatie over mijn omvormer?

Verbinding controleren

Denk je dat een storing hebt of wil je de internetverbinding controleren? Klik dan op onderstaande link en doorloop de storingschecker.

Open de storingschecker