De verbinding met de omvormer is weggevallen. Volg onderstaande stappen om de internetverbinding te herstellen. Met de powerline adapters maak je van een stopcontact een netwerkaansluiting. Hiervoor plaats je twee kleine kastjes, de zogenoemde powerline adapters in het stopcontact. De internetkabel wordt vervolgens in de adapter geklikt.
Voorbereiding plaatsing
1) Plaats de powerline adapters in een wandcontactdoos. Zijn de powerlines aangesloten via een stekkerdoos of een verlengstekker? Dan is de kans op een onstabiele internetverbinding groter.
2) Gebruikt u meerdere powerline-verbindingen in huis, bijvoorbeeld voor de verbinding met uw televisie, dan kunnen deze verschillende powerlines op elkaar storen. Je kunt dit voorkomen door powerline adapters aan te schaffen van hetzelfde merk.
3) Is de stroomaansluiting van jouw huis verdeeld over meerdere fases? Zorg er dan voor dat de powerline adapters op dezelfde fase zijn aangesloten.
Controle internetverbinding
Druk dertienmaal op de knop van uw omvormer. Er verschijnt dan een IP-adres (192.168.xxx.xxx of 0.0.0.0) met daaronder ‘Connected’ of ‘Disconnected’. Let op! De status ‘Connected’ of ‘Disconnected’ gaat niet over jouw internetverbinding, maar over de verbinding met Zevercloud, de online monitoringsomgeving. We vragen je het IP-adres in de gaten te houden wanneer je onderstaande stappen uitvoert. Een correct IP-adres begint met de cijfers 192.168. De wijziging in het IP-adres op de omvormer moet binnen 30 minuten zichtbaar zijn.
Stap 1 Controleer de internetkabel
Je vindt een powerline vaak n de buurt van de omvormer en ook eentje in de buurt van de modem/router (vaak in de meterkast). Vanuit de omvormer loopt een internetkabel naar de powerline in de buurt van uw omvormer. Ook loopt er een internetkabel van de powerline in de buurt van jouw modem naar uw modem. Controleer of deze kabels goed in de adapters zijn aangesloten. Brandt het onderste lampje op beide powerlines? Dan zijn de internetkabels goed aangesloten. Brandt deze niet? Controleer dan nogmaals de internetkabels.
Sta[ 2 Controleer de koppeling (optioneel)
Sommige powerlines moeten met elkaar gekoppeld worden. De adapters hebben een ‘pair’-knopje. Het koppelen van beide adapters doe je door op beide adapters de ‘pair’ knop in te drukken binnen twee minuten na elkaar. Alle lampjes op de powerline moeten nu gaan branden. Brandt het middelste lampje na het uitvoeren van de pairing? Dan zijn de powerlines gekoppeld.
Blijft het middelste lampje uit? Dan is er geen koppeling tussen de kastjes. Haal de internetkabels uit de powerline adapters. Haal de powerline adapters uit het stopcontact en plaats de kastjes in een stopcontact naast elkaar, bijvoorbeeld in een dubbele wandcontactdoos. Druk op het pairknopje van beide kastjes. Het middelste lampje op beide kastjes moet nu gaan branden.
Plaats de powerlines nu weer op hun originele plek. Klik de internetkabels weer in beide adapters. Mogelijk gaat het middelste lampje gelijk aan, mogelijk moet je de powerlines nogmaals pairen zodat het middelste lampje gaat branden.
Stap 3 Andere poort in de modem
Het modem (vaak in de meterkast) heeft vaak meerdere ingangen, zogenoemde poorten. Het is mogelijk dat niet alle poorten (goed) werken. Klik de internetkabel in een andere poort van uw modem.
Stap 4 Router (optioneel)
Gebruik je naast het modem ook een router? Sluit dan de internetkabel aan op de router in plaats van op de modem.
Laatste stap 5 Omvormer opnieuw opstarten
Als laatste stap mag je de omvormer opnieuw opstarten. Draai daarvoor de draaischakelaar onder aan de omvormer op 0. Het display gaat nu uit. Wacht 10 minuten en draai de schakelaar dan weer op 1.
Controle werking
Druk 13x op de knop van uw omvormer. Er verschijnt dan een IP-adres (192.168.xxx.xxx of 0.0.0.0) met daaronder ‘Connected’ of ‘Disconnected’.
Let op! De status ‘Connected’ of ‘Disconnected’ gaat niet over jouw internetverbinding, maar over de verbinding met Zevercloud, de online monitoringsomgeving.
Houd het IP-adres in de gaten bij het doorlopen van de stappen. Een correct IP-adres begint met de cijfers 192.168. De wijziging in het IP-adres op de omvormer moet binnen 30 minuten zichtbaar zijn.
Niet gelukt?
Stuur dan een e-mail naar service@zonneplan.nl met je postcode en huisnummer en de stappen die je hebt doorlopen.