Gebruikershandleiding Charge 2

Gebruikershandleiding Charge 2

Gefeliciteerd met jouw Zonneplan Charge 2 laadpaal! In deze handleiding vind je handige informatie over jouw laadpaal.

De Zonneplan Charge 2 bestaat uit:

  • Zonneplan laadpaal met geïntegreerde Zonneplan aansturing
  • Zonneplan App voor bediening van de laadpaal
  • Zonneplan Connect in de slimme meter
  • Zonneplan Energie om te kunnen profiteren van het laden op goedkope momenten.
  • 💡
    Zonneplan Energie is een apart Zonneplan product die naast de laadpaal aangeschaft moet worden om te kunnen profiteren van laden op goedkope momenten.

Led indicator op de laadpaal

De status van de laadpaal is te zien aan de led indicator op de laadpaal.

image

De status van de laadpaal is te zien aan de led indicatoren op de laadpaal.

image

Dynamic Load Balancing

De Dynamic Load Balancing functionaliteit voorkomt overbelasting van de hoofdzekering in de groepenkast. Bij een totale energievraag in huis die hoger is dan de capaciteit van de hoofdzekering, zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat de laadpaal minder hard gaat laden. Hierdoor wordt de kans op overbelasting van de hoofdzekering verlaagd.

De Zonneplan Connect in de slimme meter communiceert met de Zonneplan laadpaal. Bij het ontstaan van overbelasting verminderd Zonneplan het vermogen dat naar de laadpaal gaat. Na 2 minuten laden op het lagere vermogen wordt het laadvermogen automatisch weer teruggezet naar het normale vermogen.

Dynamic Load Balancing gebruikt de aansluitwaarde van de hoofdzekering om te bepalen in welke gevallen het laadvermogen verminderd moet worden. De ingestelde aansluitwaarde voor de hoofdzekering is terug te vinden in de Zonneplan app bij Connect slimme meter. Een te hoge instelling in de app bij de hoofdzekering kan overbelasting van de hoofdzekering veroorzaken. In dit geval grijpt de Dynamic Load Balancing niet in. Een te lage instelling in de app bij de hoofdzekering kan ervoor zorgen dat Dynamic Load Balancing te vaak ingrijpt en het langer duurt voor de auto geladen wordt.

Het aansturen van de laadpaal

Je stuurt de laadpaal aan via de Zonneplan app. Informatie over deze aansturing en de Zonneplan app vind je op deze pagina.

Wat te doen bij

🧽
Vuil op de laadpaal

Spoel met kraanwater onder lage druk om vuil handmatig voorzichtig te verwijderen. Vermijd het gebruik van schurende hulpmiddelen en gebruik geen waterstralen onder hoge druk.

🔥
Brand

Denk altijd eerst aan je eigen veiligheid en meld de brandweerlieden dat er een laadpaal aanwezig is.

Blikseminslag

Het kan zijn dat je woning wordt getroffen door blikseminslag, rechtsreeks of via een inslag in de buurt. Indien de laadpaal niet zwaar getroffen is, start deze gewoon weer op zodra de spanning terug op de huisinstallatie wordt gezet.

⚠️
Storing van de laadpaal

Als de storing LED brand ga naar www.zonneplan.nl/service.

Auto heeft niet geladen Als de auto niet geladen heeft terwijl je dit wel verwacht had, ga naar vragen na installatie

Het service plan

Zonneplan Charge 2 van Zonneplan worden geleverd inclusief 3 jaar Zonneplan Serviceplan. Als er binnen de termijn van deze garantie iets mis is, kunt u contact opnemen met de Zonneplan Servicedesk. Een vast contactpersoon zorgt er vervolgens voor dat het systeem weer probleemloos werkt. Wij geven deze lange garantie omdat we vertrouwen hebben in ons installatiewerk, onze zorgvuldig op elkaar afgestemde montageonderdelen en de zorgvuldig geselecteerde en geteste laadpalen en randapparatuur.

Vragen

Heb je vragen? Je kunt ons altijd bereiken. Voor contact mogelijkheden zie: www.zonneplan.nl/service

Vanuit de Zonneplan app kun je ook op ieder moment vragen stellen aan Kiki AI.