Zonneplan Energie

Zonneplan Energie

Met Zonneplan Energie krijg je stroom tegen uurprijzen en zie je via de Zonneplan app wanneer stroom écht groen en goedkoop is. Zet je apparaten aan op momenten met veel zon en wind en profiteer van écht groene en goedkope stroom.

Energietarieven

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Wat zijn de uurprijzen van vandaag of de afgelopen tijd?

De uur- en dagprijzen worden weergegeven in de app en op onze website.

Zijn de prijzen in de app inclusief belastingen?

De prijzen die in de app zijn weergegeven zijn inclusief alle belastingen en heffingen die bij een Kwh stroom of kuub gas komen. Door de energiebelasting onderaan uit te zetten krijg je inzicht in de daadwerkelijke marktprijs.

Hoe is de stroomprijs in de app opgebouwd?

In de Zonneplan app zie je voor elk aankomend uur de stroomprijs per kWh. Een deel daarvan staat vast: dit bestaat namelijk uit vaste overheidsheffingen. Het andere gedeelte is dynamisch en afhankelijk van de markt.

Voorbeeld: Stel dat de weergegeven stroomprijs in de app voor een bepaald uur €0,21 laat zien. De opbouw van de prijs ziet er dan als volgt uit:

  • Inkoopprijs EPEX day-ahead (variabel per uur): €0,05
  • Energiebelasting per 1-1-24 (vast): €0,1088
  • Handling fee: €0,01653
  • Btw (vast): 21%

Kortom: (0,05+0,1088+0,01653) x 1,21 = €0,21 per kWh**

Hoe is de gasprijs in de app opgebouwd?

In de Zonneplan app zie je iedere dag de gasprijs per kuub. Een deel daarvan staat vast: dit bestaat namelijk uit vaste overheidsheffingen. Het andere gedeelte is flexibel en afhankelijk van de markt. Voorbeeld: Stel dat de weergegeven gasprijs in de app voor een bepaald uur €1,13 laat zien. De opbouw van de prijs ziet er dan als volgt uit:

  • Inkoopprijs TTF day-ahead EGSI (variabel per dag): € 0,24
  • Energiebelasting per 1-1-24 (vast): € 0,5830
  • Handling fee + transportkosten: €0,066
  • Btw (vast): 21%

Kortom: (0,24 +0,5830+0,066) x 1,21 = €1,13 per m3**

Wat zijn de vaste leveringskosten?

Dit is de vaste vergoeding van €6,26 per aansluiting die we maandelijks in rekening brengen voor onze dienstverlening.

Wat zijn de netbeheerkosten?

Dit zijn de vaste kosten voor de netbeheerder. Zij zorgen voor het transport van de energie naar jouw woning. De kosten zijn afhankelijk van de hoogte van je aansluiting en je verbruik en worden vastgesteld door de netbeheerder. Je betaalt de kosten altijd via de energieleverancier.

Vallen de transportkosten voor gas niet onder de netbeheerkosten?

Nee, deze kosten staan los van de netbeheerderskosten. De transportkosten voor gas komen namelijk terecht bij de landelijke Gasunie die het transport van gas mogelijk maken door heel Nederland.

Hoe zit het met de handling fee bij terugleveren?

Je ontvangt de inkoopvergoeding voor het terugleveren van zonnestroom gewoon terug. Voor het afnemen van stroom betaal je inkoopkosten en voor het terugleveren van stroom ontvang je dus ook inkoopkosten. Dit geldt ook wanneer je op jaarbasis meer stroom teruglevert dan afneemt, ondanks het feit dat juist de huishoudens met zonnepanelen voor relatief hoge onbalanskosten zorgen.

Waarom wordt de handling fee vanaf 1 juli verhoogd?

De handling fee zijn de kosten die wij betalen om stroom in te kopen op de energiemarkt. Deze kosten zijn bij Zonneplan al geruime tijd erg laag vergeleken met de andere aanbieder van dynamische contracten.

Door de stijgende kosten voor het inkopen van energie op de onbalansmarkt zijn we genoodzaakt de handling fee te verhogen naar marktconforme prijzen. We maakten namelijk verlies op de inkoopkosten en met deze aanpassing maken we nog steeds geen winst hierop.

Tip! Lees dit artikel over het prijsplafond en een dynamisch energiecontract.

Energiecontract

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Wat is de looptijd van mijn contract?

Je contract bij Zonneplan Energie is voor onbepaalde tijd. Je kunt dus op elk moment opzeggen.

Bieden jullie ook vaste contracten aan?

We bieden enkel een dynamisch contract aan.

Waar vind ik de voorwaarden?

De voorwaarden kun je vinden op: https://service.zonneplan.nl/algemene-voorwaarden

Kan ik de energieprijs vastzetten?

Dit is niet mogelijk.

Wanneer kan ik stoppen met Zonneplan Energie?

Zonneplan Energie heeft geen vaste looptijd. Je kunt dus op ieder moment stoppen door via de app je opzegging door te geven. Zie hiervoor de onderstaande vraag.

Let op: We houden wel rekening met 10 dagen verwerkingstijd bij een opzegging.

Wat moet ik doen wanneer ik wil opzeggen?

Als je wilt stoppen met Zonneplan Energie kun je een nieuwe aanvraag doen bij een andere leverancier. Deze geeft dan automatisch je opzegging aan ons door. We vragen je de Connect naar ons terug te sturen. Dit kan naar onderstaand adres (ovv je klantnummer): Zonneplan Tav Retourzendingen Antwoordnummer 3053 8000 WB Zwolle Op het moment dat je geen nieuw energiecontract nodig hebt voor het huidige adres (bijvoorbeeld bij een verhuizing) kun je de opzegging doorgeven via de app. Dit kun je doen via de volgende stappen:

  • Klik op je Zonneplan ID (poppetje rechtsboven)
  • Klik op energiecontract
  • Scroll naar beneden en klik op contract opzeggen

Let op: bij opzeggen via de app houden we rekening met 10 werkdagen verwerkingstijd.

Zijn er kosten verbonden aan opzeggen?

Nee, aan opzegboetes doen we niet. Je gaat een overeenkomst aan voor onbepaalde tijd en kunt kosteloos opzeggen wanneer je wilt.

Ik ga verhuizen. Wat moet ik doen?

Ga je verhuizen en wil je Zonneplan Energie behouden? Dan kun je je via de website aanmelden op je nieuwe adres. Hiervoor hebben we wel het serienummer van de slimme meter nodig. Het makkelijkst is om dit vooraf even op te vragen bij de huidige bewoner. Het huidige contract kun je opzeggen via de app.

  • Ga naar je ‘Zonneplan ID’. Klik op ‘Energiecontract’.
  • - Scroll naar beneden en
  • klik op ‘Contract opzeggen’. Volg vervolgens de stappen.

We vragen je de Connect naar ons terug te sturen. Dit kan naar onderstaand adres (ovv je klantnummer): Zonneplan Tav Retourzendingen Antwoordnummer 3053 8000 WB Zwolle

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen naar een buitenlands rekeningnummer?

Normaal kun je je rekeningnummer wijzigen via de Zonneplan app, maar wil je jouw rekeningnummer wijzigen naar een Europese bankrekeningnummer uit een SEPA-land? Neem dan contact met ons op. Vul enkele formulieren in, geef akkoord op het maandelijkse incasso voor je buitenlands rekening en wij maken het verder in orde.

Krijg ik groene stroom met Zonneplan energie?

Zonneplan is hier transparant over: Er bestaat niet zoiets als 100% groene of 100% grijze stroom. Stroom is grotendeels groen op het moment dat de zon schijnt en de wind waait. Op andere momenten is er veel gas en/of steenkool nodig om in de vraag naar stroom te kunnen voorzien. Zonneplan biedt je inzicht in hoe groen de stroom op het energienet écht is, in plaats van groene stroomcertificaten te leveren. We berekenen het percentage groene stroom door de hoeveelheid wind- en zonne-energie op een gegeven moment te delen door de totale stroomvraag van Nederland. Zo kunnen we bijvoorbeeld zeggen: "Op dit moment is 30% van je stroom écht groen". Dit betekent dat 30% van de stroom op het net afkomstig is van windmolens en zonnepanelen. We doen dit omdat we geloven dat groene stroomcertificaten niet de ultieme oplossing zijn voor de energietransitie.

Aanmelden en overstappen

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Hoe kan ik overstappen op Zonneplan Energie?

Maak je al gebruik van de Zonneplan app omdat je zonnepanelen hebt van Zonneplan? Dan kun je via diezelfde app eenvoudig overstappen op Zonneplan Energie. Gebruik je de app nog niet? Dan stap je over via de website: www.zonneplan.nl/energie. Je vult dan je postcode en huisnummer in en kiest of je stroom en gas wilt of alleen stroom. Hierna checken we of jouw slimme meter geschikt is voor de Zonneplan Connect. We vragen je hiervoor het serienummer van je slimme meter in te vullen. Blijkt je slimme meter geschikt? Dan vul je je geschatte verbruik in en kun je je aanmelding afronden. In de week voorafgaand aan je eerste leveringsdag ontvang je de Zonneplan Connect thuis.

Kan ik me aanmelden voor alleen gas?

Dit is niet mogelijk.

Wat heb ik nodig om over te stappen?

Wil je overstappen op Zonneplan energie? Dan is het noodzakelijk dat je een slimme meter hebt. Hier kun je namelijk de Zonneplan Connect in pluggen, die registreert op welke momenten je energie verbruikt. Zonder slimme meter is energie op basis van dynamische tarieven niet mogelijk. In veel gevallen ontvangt de Zonneplan Connect stroom van de slimme meter zelf. Bij bepaalde modellen van slimme meters kan dit niet en is een vrij stopcontact in de meterkast nodig. Tijdens het doen van je aanvraag voor Zonneplan energie stellen we dit vast aan de hand van de code van je slimme meter, die we je vragen in te voeren.

Waarom hebben jullie het meternummer nodig?

We hebben het meternummer van de slimme meter nodig om er zeker van te zijn dat we de juiste aansluiting overnemen. Hier gaat bij andere leveranciers namelijk nog wel eens iets mis. Het is dus belangrijk dat de EAN aansluiting in combinatie met het meternummer goed geregistreerd is bij de netbeheerder.

Ik wil graag eerder overstappen dan de aangegeven datum, kan dit?

Dit kan (nog) niet. Zonneplan faciliteert geen spoedaanmelding. De aanvraag duurt altijd minimaal 21 dagen. Er zijn verschillende marktprocessen waar we rekening mee moeten houden. Ook doen we verschillende checks om zeker te zijn dat we alle meterstanden binnen gaan krijgen.

Zeggen jullie mijn huidige contract op als ik overstap op Zonneplan Energie?

Wij zeggen inderdaad je huidige contract op, je hoeft hier zelf niks voor te doen.

Mijn vorige leverancier heeft nog een keer geïncasseerd, is de overstap wel goed gegaan?

Als je een welkomstbrief hebt ontvangen met een startdatum is er geen reden om aan te nemen dat de aanmelding niet gaat lukken. De officiële switch gebeurt echter pas een aantal dagen voor de start van levering. Het klopt dus dat je van je oude leverancier nog niets heeft gehoord. Wanneer je je aanmeldt voor Zonneplan Energie zorgen wij ervoor dat je contract binnen 21 dagen wordt opgezegd. Daarna start jouw energielevering via Zonneplan. Het kan wel zijn dat je na deze drie weken nog berichten ontvangt van je vorige energieleverancier. De daadwerkelijke uitschrijving geschiedt namelijk pas enkele dagen voordat je levering via Zonneplan energie begint. De in rekening gebrachte termijnfacturen van je oude leverancier worden verrekend op je eindfactuur. Wij regelen de overstap en zorgen er voor dat je nooit zonder energie komt te zitten. Dit betekent ook dat je nooit dubbel betaalt.

Krijg ik een opzegboete van mijn huidige leverancier?

Wij hebben geen inzicht in je contracten. Hierdoor ben je zelf verantwoordelijk voor het invullen van een juiste startdatum bij Zonneplan Energie. Zonneplan neemt geen contracten over. De overstap wordt altijd door Zonneplan geregeld op de datum die je zelf aangeeft. Hier hoef je verder ook niets voor te doen. Dit betekent echter niet dat je bij een andere leverancier geen contractuele verplichting hebt.

Wat als ik ga verhuizen en dus nog geen gegevens heb van mijn slimme meter?

Heb je nog geen Zonneplan Energie maar wil je dit wel graag op je nieuwe adres? Dan hebben we het serienummer van je slimme meter nodig. Het makkelijkst is om dit vooraf op te vragen bij de huidige bewoner. Lukt dit niet? Dan adviseren we je je huidige energiecontract mee te nemen naar het nieuwe adres. Je kunt je dan aanmelden voor Zonneplan Energie op het moment dat je verhuisd bent. Binnen drie weken regelen wij dan jouw overstap.

Kan ik mij ook aanmelden als grootverbruiker?

Nee, Zonneplan is specialist op de particuliere markt en stemt producten en diensten hier optimaal op af. Op dit moment kun je daarom alleen als consument of kleingebruiker aanmelden voor Zonneplan Energie. Grootverbruikers met een aansluiting groter dan 3x80 Ampère kunnen zich niet aanmelden bij Zonneplan Energie. MKB'ers met een aansluiting tot 3x80A kunnen zich wél aanmelden.

Ik heb al elektriciteit van Zonneplan, nu wil ik ook graag gas toevoegen. Kan dat?

Als je al stroom afneemt van Zonneplan kun je op een later moment ook gas toevoegen aan je contract. Dit kun je aan ons doorgeven via de app.

  • Ga naar je ‘Zonneplan ID’. Klik op ‘Energiecontract’.
  • - Scroll naar beneden en
  • klik op ‘gas toevoegen’. Volg vervolgens de stappen.
Kan ik de startdatum van mijn contract wijzigen?

De aanvraag duurt altijd minimaal 21 dagen. Heb je een datum ingevuld die verder in de toekomst ligt dan 21 dagen, dan kan dit vaak nog gewijzigd worden. Je kunt dit doorgeven via de app.

  • Ga naar je ‘Zonneplan ID’. Klik op ‘Energiecontract’.
  • - Scroll naar beneden en
  • klik op ‘Startdatum wijzigen’. Volg vervolgens de stappen.
Kan ik bij Zonneplan Energie ook meedoen met de postcoderoos?

Nee, dit is helaas niet mogelijk bij Zonneplan Energie.

Kan ik me ook aanmelden als ik stadsverwarming heb?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. In dat geval is het alleen mogelijk om over te stappen op stroom van Zonneplan Energie.

Kunnen jullie een slimme meter voor me regelen?

Voor Zonneplan Energie heb je een slimme meter nodig. Je netbeheerder is verantwoordelijk voor het plaatsen van de slimme meter, dit kunnen wij niet voor je regelen. Als je nog geen slimme meter hebt en wel klant wil worden van Zonneplan Energie, raden we aan contact op te nemen met je netbeheerder.

Ik heb een buitenlands rekeningnummer. Kan ik me aanmelden voor Zonneplan Energie?

Ja dat kan! Woon je in Nederland, maar heb je een Europese bankrekening uit een SEPA-land? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij regelen de overstap voor jou.

Salderen en terugleveren

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Hoe werkt salderen met Zonneplan Energie?

Bij Zonneplan Energie wordt gesaldeerd op jaarbasis, salderen gaat namelijk over de belastingen die boven op de kale energieprijs komen. Het salderen werkt door de dynamische uurprijzen echter wel anders dan bij de traditionele leveranciers.

Voor de stroom die je terug levert binnen je eigen verbruik ontvang je de prijs die een ander zou betalen om op dat moment stroom af te nemen. Zo verkoop je je overschot aan zonnestroom als het ware aan je buren.

Voor de saldering delen we de energieprijs op in twee delen, namelijk de kale energieprijs en de belastingen.

De kale energieprijs

Voor de stroom die je terug levert krijg je de kale energieprijs die op dat moment van kracht is. Je kan dus het kale leveringstarief niet tegen elkaar wegstrepen. Dit is het makkelijkste uit te leggen met de onderstaande tabel.

Stel je levert om 12:00 10 kwh terug aan het stroomnet dan ontvang je hiervoor €3,50. Stel je neemt om 17:00 10 kwh af van het stroomnet dan betaal je €4,50.

Tijdstip
Kale Energieprijs
Belastingen
Totaal
12:00
0,20
0,15
0,35
17:00
0,30
0,15
0,45

Je kunt dus het beste je zelfopgewekte zonnestroom zoveel mogelijk zelf gebruiken. Soms zijn er momenten dat jouw zonnestroom juist veel waard is, doordat er op momenten in de markt veel vraag is naar elektriciteit. Hier kan je elke dag op inspelen door naar de uurprijzen in de app te kijken.

De belastingen

De belastingen worden op jaarbasis verrekend op basis van jouw verwachte verbruik en terug levering. Dit deel wordt opgedeeld in twaalf delen en evenredig verdeeld over de twaalf maanden. Wanneer dit aan het eind van het jaar precies gelijk is aan elkaar betaal je geen overheidsheffingen. Dat noemen we salderen. Lever je echter meer terug dan je verbruikt? Dan ontvang je over dat overschot geen belastingen terug.

Is mijn overschot zonnestroom altijd minder waard dan mijn verbruikte stroom?

Nee, dit hangt af van de vraag en het aanbod op de markt. Gemiddeld gezien zal stroom overdag minder waard zijn dan 's ochtends of 's avonds, dus het meest verstandig is altijd je eigen zonnestroom gebruiken. Die stroom hoef je dan op een duurder moment niet van het net te af te nemen.

Als prijzen negatief zijn, moet ik dan ook geld betalen?

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Omdat we in Nederland belasting op elektriciteit hebben ontvang je nog steeds de belasting voor je Zonnestroom. De kale energieprijs moet je inderdaad wel betalen. Op deze momenten is het dus helemaal van belang dat je je eigen zonnestroom gebruikt.

Het kan zich ook voordoen dat de kale energieprijs zo laag ligt dat de ook de belastingen het niet meer boven de 0 cent brengen. Op dat moment zie je dus in de app ook negatieve tarieven staan.

Ik heb een elektrische auto en krijg van mijn werkgever een kilometervergoeding op basis van de Kwh-prijs, hebben jullie hier een oplossing voor?

Helaas hebben wij hier (op dit moment) nog geen oplossing voor. Wel tonen wij op de factuur de gemiddelde kwh-prijs per maand.

Tip! Lees dit artikel over dynamische energie en zonnepanelen:

Slimme meter

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Waarom heb ik voor Zonneplan Energie een slimme meter nodig?

De prijzen van stroom verschillen per uur en van gas per dag. Om je verbruik te koppelen aan de op dat moment geldende prijs, is er een slimme meter nodig. Zonder slimme meter kunnen we je verbruik niet meten en kunnen we dus ook niet factureren.

Wat is een uitleesbare slimme meter?

Zoals je weet werkt Zonneplan Energie met prijzen die voor stroom ieder uur en voor gas elke dag kunnen verschillen. Om dit correct af te kunnen rekenen, is het vanzelfsprekend belangrijk dat Zonneplan kan inzien op welke momenten je energie gebruikt. Dit kan alleen als je een slimme meter hebt die op afstand uitleesbaar is. In veel gevallen is je energiemeter zowel slim als uitleesbaar. Het kan voorkomen dat tijdens de aanmelding blijkt dat dit toch niet het geval is of dat de meter kapot gaat. Je wordt dan door ons geïnformeerd met het advies contact op te nemen met de netbeheerder om het probleem te verhelpen.

Technisch of administratief uitleesbaar?

Als je een slimme meter niet uitleesbaar is kan dat twee redenen hebben:

  1. De meter is defect en kan om technische redenen niet met de netbeheerder communiceren;
  2. Je hebt de netbeheerder gevraagd de meter administratief uit te schakelen.

Om dit op te lossen neem je in beide gevallen contact op met je netbeheerder. In geval van een administratieve wijziging kun je alsnog snel profiteren van Zonneplan Energie. De netbeheerder kan de meter weer uitleesbaar maken. In geval van een technische storing zal de doorlooptijd langer zijn. Hier kan Zonneplan weinig over zeggen.

Wat te doen als mijn slimme meter niet werkt?

Op het moment dat je geen verbruiksgegevens ziet in de app, is het zaak om te controleren of de slimme meter nog werkt of dat het probleem door de Zonneplan Connect wordt veroorzaakt. Brandt het groene lampje van de Zonneplan Connect? Dan kun je ervan uitgaan dat de slimme meter het probleem is. Deze valt onder de verantwoordelijkheid van je netbeheerder. Het is dan ook zaak om met de netbeheerder contact op te nemen. Zolang de storing duurt, kan de Connect niet meten wanneer je energie verbruikt. We rekenen dan een standaard tarief op basis van je verbruiksprofiel. We zullen je dan één keer per jaar, of aan het einde van je storingsperiode, vragen om een meterstand door te geven zodat wij jouw werkelijke verbruik kunnen afrekenen. Tot die tijd ontvang je van ons een maandelijks voorschot gebaseerd op jouw historische verbruik. Lost de netbeheerder het probleem met je slimme meter niet binnen een maand op? Dan hanteren we de prijzen uit het modelcontract.

Modelcontract

De prijzen in het modelcontract zijn vastgesteld op €2,00 per kWh voor elektriciteit (normaal, dal en piektarief) met een terugleververgoeding van €0,10 per kWh. De prijs voor gas is €6,00 per m3.

Wanneer je een modelcontract wilt afsluiten kan je een e-mail sturen naar energie@zonneplan.nl.

Waar zit de P1-poort van mijn slimme meter?
Waar zit de P1 poort op mijn slimme meter?Waar zit de P1 poort op mijn slimme meter?

Let op: Je hoeft nooit een zegel te breken voor de P1-poort!

Mijn P1-poort is al bezet, wat nu?

Is je P1-poort al bezet? Dan kun je tijdens de aanvraag een P1-splitter aanvragen. Mocht je dit vergeten zijn of over het hoofd gezien hebben, dan kun je eventueel zelf een P1-splitter aanschaffen. Let hierbij wel op dat het gaat om een actieve splitter met voeding.

Zonneplan Connect

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Wat moet ik doen als mijn Zonneplan Connect niet werkt?

Brandt het lampje niet of brandt er een andere kleur dan groen? Reset de Connect dan door hem uit de P1-poort of splitter te halen, 5 minuten te wachten en opnieuw aan te sluiten. Het is belangrijk dat de Connect goed contact met de P1-poort maakt.

Niet gelukt? Ga dan naar de volgende link.

https://zonneplan.typeform.com/storingconnect

Mijn slimme meter is vervangen, nu knippert er een rood lampje op de Connect.

Jouw Zonneplan Connect is gekoppeld aan je slimme meter. Als de slimme meter wordt vervangen, dan blokkeert de Connect automatisch.

Om de Connect te deblokkeren kun je dit melden via de volgende link: https://zonneplan.typeform.com/storingconnect

Wij zullen dan zorgen dat de Connect wordt gedeblokkeerd en je alle data weer kan uitlezen.

Er brandt een blauw lampje op mijn Connect, wat moet ik doen?

Het blauwe lampje geeft aan dat de Connect geen verbinding maakt met de P1-poort. Dit ligt niet aan de Connect, maar aan de slimme meter. We raden je aan om contact op te nemen met de netbeheerder om dit probleem te laten oplossen.

Ik heb al een andere P1 meter die mijn verbruik bijhoudt. Heb ik toch de Connect nodig?

Als je klant bent van Zonneplan Energie gaan wij er vanuit dat je de Connect gaat gebruiken. Als je meerdere P1 meters wilt gebruiken, kun je een splitter aanschaffen of bestellen bij de aanvraag. Mocht je zelf een splitter willen aanvragen, let er dan op dat het gaat om een actieve splitter met voeding.

Meer informatie over de Zonneplan Connect

Zonneplan ConnectZonneplan Connect

Betalen en facturen

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Waar vind ik de factuur?

Alle facturen zijn terug te vinden in de app. Ga hiervoor naar ‘Mijn’ en klik op ‘Facturen’. Je ontvangt per mail een seintje als je factuur klaar staat. Let op: Alleen de hoofdgebruiker heeft de mogelijkheid om de facturen in te zien.

Wanneer ontvang ik mijn facturen?
image

Is jouw startdatum over meer dan 2 maanden? Dan krijg je de facturen volgens bovenstaand schema. Is jouw startdatum al binnen 2 maanden? Dan komt de eerste factuur kort na jouw aanmelding. De tweede factuur komt dan eerste week van de maand Is jouw startdatum al over 3 weken? Dan komt de eerste factuur kort na jouw aanmelding. De tweede factuur kan redelijk snel volgen.

Hoe zit mijn factuur in elkaar?

Met het dynamische voorschot zie je op de eerste facturen alleen een voorschot en nog geen daadwerkelijke afrekening. Deze afrekening komt pas als de maand is afgelopen. Hoe zien die facturen er dan precies uit? Dat lees je hier: Alles over factureren met Zonneplan Energie

Hoe komt het voorschot tot stand?

Jij vult bij de aanvraag voor Zonneplan Energie jouw verwachte jaarverbruik in. Hiermee kunnen wij het maandelijkse energieverbruik en eventuele teruglevering inschatten. Jouw verbruik wisselt per maand en per seizoen. Hiervoor houden we het verbruiksprofiel aan, dit verbruiksprofiel verdeeld jouw jaarverbruik over de 12 maanden op basis van percentages.

Op basis van de verwachte marktprijzen voor de komende maand kunnen we jouw verwachte gemiddelde energieprijs voor de komende maand bepalen. Deze verwachte tarieven samen met jouw verwachte verbruik vormen het voorschot voor komende maand.

Na afloop van de maand weten wij jouw daadwerkelijke verbruik in kWh en/of m3 en de bijbehorende kosten in euro’s van die maand. Deze kosten worden verrekend met het voorschot dat je al hebt betaald.

Kan ik mijn verwachte voorschot/maandbedrag zelf wijzigen?

Nee dit kan niet. Wij bepalen dit aan de hand van je verwachte jaarverbruik.

Kan ik mijn incassodatum wijzigen?

Dit kan helaas niet. Je ontvangt de factuur altijd in de eerste week van de maand. De afschrijving gebeurt standaard een week later.

Ik krijg twee facturen vlak achter elkaar. Klopt dat?

Het kan goed kloppen dat je twee facturen vlak achter elkaar ontvangt. Dit heeft te maken met het voorschot. Je ontvangt de eerste factuur uiterlijk één week voor de start van je energiecontract. Daarna gaan we per maand factureren (op de achtste van de maand).

Is jouw startdatum over meer dan 2 maanden? Dan krijg je de facturen volgens bovenstaand schema. Is jouw startdatum al binnen 2 maanden? Dan komt de eerste factuur kort na jouw aanmelding. De tweede factuur komt dan eerste week van de maand Is jouw startdatum al over 3 weken? Dan komt de eerste factuur kort na jouw aanmelding. De tweede factuur kan redelijk snel volgen.

Waarom worden de vaste maandheffingen gelijkmatig verdeeld over 12 maanden?

We verdelen de vaste maandheffingen, om het verschil in energiefacturen iets te dempen per maand. In de winter verbruik je meer gas, terwijl je in de zomer veel meer teruggeleverde zonne-energie hebt. In de winter zou je dan een torenhoge energierekening hebben, terwijl je in de zomer dan juist geld terugkrijgt. De vaste maandheffingen worden verdeeld over 12 maanden zodat we het verschil per maand een beetje kunnen dempen.

Hoe wordt de vermindering energiebelasting van de overheid verrekend?

Alle aansluitingen met een verblijfsfunctie hebben in 2023 recht op de vermindering energiebelasting. Deze tegemoetkoming is voor iedereen hetzelfde, namelijk €597,- voor geheel 2023. Op de factuur kun je deze terugvinden bij de vaste kosten, elke maand wordt hier 1/12de deel van verrekend (€49,74).

Ik begrijp mijn jaar/eindfactuur factuur niet

Iedere maand factureren we 1/12e deel vaste kosten. Dit wordt gebaseerd op wat je zelf invult bij het verwachte jaarverbruik. Na een jaar wordt er berekend hoeveel je in totaal hebt verbruikt en hebt betaald. De te veel of te weinig betaalde belastingen worden dan verrekend op de jaar/eindfactuur.

Het kan ook voor komen dat nog niet al het verbruik betaald is in de maandfacturen. Ook dit verschil wordt op de eind/jaarfactuur verrekend.

Wanneer krijg ik de jaar-/eindafrekening?

Elk jaar ontvang je een jaarafrekening. Als je het contract bij Zonneplan Energie opzegt ontvang je een eindafrekening. Beide kun je binnen 6 weken verwachten.

Wat zijn de vaste leveringskosten?

Dit is de vaste vergoeding van €6,26 per aansluiting die we maandelijks in rekening brengen voor onze dienstverlening.

Wat gebeurt er als de incasso niet is gelukt?

Als het automatisch incasso niet is gelukt ontvang je een mail met een iDeal-link en onze betaalgegevens. Gebruik de link voor een direct betaling of gebruik de betaalgegevens om het bedrag handmatig over te boeken.

Hoe ziet de factuur met het dynamische voorschot er vanaf 1 juli uit?

Alles over het dynamische voorschot kun je vinden via onderstaande link.

Hoe we factureren

Het gasverbruik op de jaar- of eindrekening komt niet overeen met de daadwerkelijke meterstand.

Dit heeft te maken met de correctiefactor. In gas zit niet altijd evenveel bruikbare energie. Je betaalt niet voor de hoeveelheid gas dat je verbruikt, maar voor de hoeveelheid energie die je uit het gas kunt halen. De gasmeter registreert alleen de hoeveelheid gas dat je verbruikt. Daarom wordt het gemeten gasverbruik vermenigvuldigt met de correctiefactor. Deze correctiefactor vind je terug op de jaar- of eindafrekening.

Bekijk Voorbeeldfactuur Zonneplan Energie

De Zonneplan app

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Wat kan ik precies zien in de Zonneplan app?

Lees alles over het gebruik van de Zonneplan app op deze pagina. De Zonneplan app voor Zonneplan Energie

Hoe wordt mijn data beveiligd?

Alles over de privacy en beveiliging kun je lezen via onderstaande link:

https://service.zonneplan.nl/privacy

Hoe maak ik een account aan voor de app?

Op het moment dat je aanvraag is verwerkt krijg je een mail met de instructies om in te loggen in de app.

Meer informatie over de Zonneplan app

Zonneplan app