Het dynamische voorschot

Het dynamische voorschot

Met een dynamisch energiecontract kun jij direct op jouw energiekosten besparen. Met een dynamisch voorschot profiteer jij ook direct van die lagere maandlasten. Bovendien voorkom je verrassingen bij de jaarafrekening.

In juni zijn we overgestapt op het dynamische voorschot. Door een sterke groei van het aantal klanten steeg logischerwijs ook het bedrag dat wij moeten voorfinancieren. Dit leidt uiteraard tot hogere kosten, zeker nu ook de rente oploopt. Daarom hebben wij ervoor gekozen over te stappen naar een voorschotmethode. De keuze voor een dynamisch voorschot op basis van het verwachte verbruik per maand ligt daarbij het meest in lijn met de afrekenmethode die je al van ons gewend was. Daarnaast zorgen we ervoor dat je energierekening overzichtelijk blijft met inzicht in je energiekosten in de Zonneplan app.

Uitleg eerste facturen

Met het dynamische voorschot zie je op de eerste facturen alleen een voorschot en nog geen daadwerkelijke afrekening. Deze afrekening komt pas als de maand is afgelopen. Hoe zien die eerste facturen er dan precies uit? Hierbij alle uitleg.

image

Is jouw startdatum over meer dan 2 maanden? Dan krijg je de facturen volgens bovenstaand schema. Is jouw startdatum al binnen 2 maanden? Dan komt de eerste factuur kort na jouw aanmelding. De tweede factuur komt dan eerste week van de maand Is jouw startdatum al over 3 weken? Dan komt de eerste factuur kort na jouw aanmelding. De tweede factuur kan redelijk snel volgen.

Voorbeeldfactuur

Kijk voor meer informatie over de factuur en een voorbeeldfactuur op deze pagina: Uitleg factuur

Veelgestelde vragen

Ik krijg twee facturen vlak achter elkaar. Klopt dat?

Dat kan inderdaad. Meld je je aan bij Zonneplan Energie en is jouw startdatum binnen 3 tot 6 weken na aanmelding dan ontvang je de eerste twee facturen korter op elkaar.

Kan ik mijn startdatum nog wijzigen?

De aanvraag bij Zonneplan Energie duurt altijd minimaal 21 dagen. Heb je een datum ingevuld die verder in de toekomst ligt dan 21 dagen, dan kan dit vaak nog gewijzigd worden tot 3 werkdagen voor de startdatum. Doe dit eenvoudig via de Zonneplan app.

Kan ik incassodatum wijzigen?

Dit kan helaas niet. De eerste week van de maand ontvang je van ons de factuur. De afschrijving gebeurt standaard een week later.

Mijn voorschot is negatief. Hoe kan dat?

Heb je zonnepanelen en is de verwachting dat je meer zonnestroom gaat terugleveren dan dat je deze maand aan stroom gaat verbruiken? Dan zal je voorschot negatief zijn.

Ik bekijk een oude factuur zonder voorschot. Heb je hier ook een uitleg van?

Zeker. Hieronder vind je een voorbeeldfactuur van voor het dynamische voorschot. Deze factuur kreeg je wanneer je klant was voor 15 mei 2023.

Hoe wijzig ik mijn geschatte jaarverbruik?

Je voorschot wordt gebaseerd op je geschatte verbruik, het is daarom belangrijk dat je geschatte verbruik actueel is. Mocht je dit willen controleren of aanpassen, dan kan dit gemakkelijk via de app. Ga via het poppetje rechts bovenin naar ‘Energiecontract’. Scroll naar beneden en klik op ‘Verbruik wijzigen’.