Overstappen op Zonneplan Energie
Overstappen op Zonneplan Energie

Overstappen op Zonneplan Energie

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Hoe kan ik overstappen Zonneplan Energie?

Maak je al gebruik van de Zonneplan app omdat je zonnepanelen hebt van Zonneplan? Dan kun je via diezelfde app eenvoudig overstappen op Zonneplan Energie. Gebruik je de app nog niet? Dan stap je over via de website: www.zonneplan.nl/energie. Je vult dan je postcode en huisnummer in en kiest of je stroom en gas wilt of alleen stroom.

Hierna checken we of jouw slimme meter geschikt is voor de Zonneplan Connect. We vragen je hiervoor het serienummer van je slimme meter in te vullen. Blijkt je slimme meter geschikt? Dan vul je je geschatte verbruik in en kun je je aanmelding afronden. In de week voorafgaand aan je eerste leveringsdag ontvang je de Zonneplan Connect thuis.

Ik wil graag eerder overstappen dan de aangegeven datum, kan dit?

Dit kan (nog) niet. Zonneplan faciliteert geen spoedaanmelding. De aanvraag duurt altijd minimaal 21 dagen. Er zijn verschillende marktprocessen waar we rekening mee moeten houden. Ook doen we verschillende checks om zeker te zijn dat we alle meterstanden binnen gaan krijgen.

Hebben jullie mijn oude contract al opgezegd?

Als je een welkomstbrief hebt ontvangen met een startdatum is er geen reden om aan te nemen dat de aanmelding niet gaat lukken. De officiële switch gebeurt echter pas een aantal dagen voor de start van levering. Het klopt dus dat je van je oude leverancier nog niets hebt gehoord. Wanneer je je aanmeldt voor slimme energie van Zonneplan zorgen wij ervoor dat je contract binnen 21 dagen wordt opgezegd. Daarna start jouw energielevering via Zonneplan. Het kan wel zijn dat je na deze drie weken nog berichten ontvangt van je vorige energieleverancier. De daadwerkelijke uitschrijving geschiedt namelijk pas enkele dagen voordat je levering via Slimme energie begint.

De in rekening gebrachte termijnfacturen van je oude leverancier worden verrekend op je eindfactuur. Wij regelen de overstap en zorgen er voor dat je nooit zonder energie komt te zitten. Dit betekent ook dat je nooit dubbel betaalt.

Krijg ik een opzegboete van mijn huidige leverancier?

Wij hebben geen inzicht in je contracten. Hierdoor ben je zelf verantwoordelijk voor het invullen van een juiste startdatum bij Zonneplan Energie. Zonneplan neemt geen contracten over. De overstap wordt altijd door Zonneplan geregeld op de datum die je zelf aangeeft. Hier hoef je verder ook niets voor te doen. Dit betekent echter niet dat je bij een andere leverancier geen contractuele verplichting hebt.

Wat heb ik nodig om over te stappen?

Wil je overstappen op slimme energie van Zonneplan? Dan is het noodzakelijk dat je een slimme meter hebt. Hier kun je namelijk de Zonneplan Connect in pluggen, die registreert op welke momenten je energie verbruikt. Zonder slimme meter is energie op basis van dynamische tarieven niet mogelijk.

In veel gevallen ontvangt de Zonneplan Connect stroom van de slimme meter zelf. Bij bepaalde modellen van slimme meters kan dit niet en is een vrij stopcontact in de meterkast nodig. Tijdens het doen van je aanvraag voor Zonneplan Energie stellen we dit vast aan de hand van de code van je slimme meter, die we je vragen in te voeren.

Wat als ik ga verhuizen en dus nog geen gegevens heb van mijn slimme meter?

Heb je nog geen Zonneplan Energie maar wil je dit wel graag op je nieuwe adres? Dan hebben we het serienummer van je slimme meter nodig. Het makkelijkst is om dit vooraf even op te vragen bij de huidige bewoner. Lukt dit niet? Dan adviseren we je je huidige energiecontract mee te nemen naar het nieuwe adres. Je kunt je dan aanmelden voor Slimme energie op het moment dat je verhuisd bent. Binnen drie weken regelen wij dan jouw overstap.

Kan ik mij ook aanmelden als grootverbruiker?

Nee, Zonneplan is specialist op de particuliere markt en stemt producten en diensten hier optimaal op af. Op dit moment kan jij daarom alleen als consument of kleingebruiker aanmelden voor Zonneplan Energie. Grootverbruikers met een aansluiting groter dan 3 x 80 Ampère kunnen zich niet aanmelden bij Slimme Energie van Zonneplan. MKB'ers met een aansluiting tot 3x80A kunnen zich wél aanmelden.

Wat is een uitleesbare slimme meter?

Zoals je weet werkt Zonneplan Energie met prijzen die voor stroom ieder uur en voor gas elke dag kunnen verschillen. Om dit correct af te kunnen rekenen, is het vanzelfsprekend belangrijk dat Zonneplan kan inzien op welke momenten je energie gebruikt. Dit kan alleen als je een slimme meter hebt die op afstand uitleesbaar is. In veel gevallen is je energiemeter zowel slim als uitleesbaar. Het kan voorkomen dat tijdens de aanmelding blijkt dat dit toch niet het geval is of dat de meter kapot gaat. Je wordt dan door ons geïnformeerd met het advies contact op te nemen met de netbeheerder om het probleem te verhelpen.

Technisch of administratief uitleesbaar?

Als je een slimme meter niet uitleesbaar is kan dat twee redenen hebben:

  1. De meter is defect en kan om technische redenen niet met de netbeheerder communiceren;
  2. Je hebt de netbeheerder gevraagd de meter administratief uit te schakelen.

Om dit op te lossen neem je in beide gevallen contact op met je netbeheerder. In geval van een administratieve wijziging kun je alsnog snel profiteren van Zonneplan Energie. De netbeheerder kan de meter weer uitleesbaar maken. In geval van een technische storing zal de doorlooptijd langer zijn. Hier kan Zonneplan weinig over zeggen.