Vragen over de app
Vragen over de app

Vragen over de app

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien

Wat kan ik precies zien in de Zonneplan app?

Wanneer je de Zonneplan app opent, zie je onderin drie menu-items: Live, Gekocht en Profiel. Heb je ook zonnepanelen, dan vind je er ook nog het kopje Opwek. Hier krijg je inzicht in de actuele opwek van je zonnepanelen en historische opwekgegevens.

Op het startscherm Live kun je de volgende informatie vinden:

  • Hoeveel stroom verbruik je op dit moment?
  • Hoe groen is jouw stroom op dit moment?
  • Doe je er verstandig aan nu stroom te verbruiken of kun je dit beter uitstellen?
  • Wat zijn de uurprijzen tijdens deze dag?
image
image

Dan het scherm Gekocht. Hier zie je het volgende:

  • Hoeveel stroom en gas heb ik per dag, maand en jaar verbruikt?
  • Tijdens hoeveel slimme uren, normale uren en piekuren heb je stroom verbruikt?

Tot slot het scherm Profiel. Hier kun je alles vinden en regelen rondom jouw abonnement op Slimme energie van Zonneplan. Dat houdt onder meer in:

  • Een korte samenvatting van je contract: sinds wanneer loopt het en heb je stroom en/of gas van Zonneplan?
  • Servicecentrum: hier kun je terecht voor antwoorden op vragen over de Zonneplan app, je zonnepanelen of Slimme energie van Zonneplan.
Waarvoor staan de verschillende kleuren van de uurprijzen?

In de app zie je voor de hele dag de stroomprijzen. Deze worden weergegeven in groene, grijze en rode staven. De groene uren zijn de meest voordelige uren van de dag, terwijl de rode juist het duurst zijn om stroom te gebruiken. Grijs zit daar tussenin.

Per dag berekent de formule achter de Zonneplan app welke uren die dag het gunstigst en minst gunstig zijn. Het zijn dus geen vaste waarden. De prijzen voor de volgende dag zijn 's middags vanaf ongeveer 13:00 uur zichtbaar in de app.

Wat te doen als mijn slimme meter niet werkt?

Op het moment dat je geen verbruiksgegevens ziet in de app, is het zaak om te controleren of de slimme meter nog werkt of dat het probleem door de Zonneplan Connect wordt veroorzaakt. Brandt het groene lampje van de Zonneplan Connect? Dan kun je ervan uitgaan dat de slimme meter het probleem is. Deze valt onder de verantwoordelijkheid van je netbeheerder. Het is dan ook zaak om met de netbeheerder contact op te nemen.

Zolang de storing duurt kan de Connect niet meten wanneer je energie verbruikt. We rekenen dan een standaard tarief op basis van je verbruiksprofiel. We zullen je dan één keer per jaar, of aan het einde van je storingsperiode, vragen om een meterstand door te geven zodat wij jouw werkelijke verbruik kunnen afrekenen. Tot die tijd ontvang je van ons een maandelijks voorschot gebaseerd op jouw historische verbruik. Lost de netbeheerder het probleem met je slimme meter niet binnen een maand op? Dan hanteren we de prijzen uit het modelcontract.

Modelcontract

De prijzen in het modelcontract zijn vastgesteld op €2,00 per kWh voor elektriciteit (normaal, dal en piektarief) met een terugleververgoeding van €0,10 per kWh. De prijs voor gas is €6,00 per m3.

Wanneer je een modelcontract wilt afsluiten kan je een e-mail sturen naar energie@zonneplan.nl.