Voorbereiding Lan-status controleren
Bij het wegvallen van de verbinding is het belangrijk te weten wat de LAN-status van de omvormer is. Deze bestaat uit enen en/of nullen.
Een correcte LAN-status bestaat uit alleen maar enen (LAN-status: 11111111). Wanneer dit niet het geval is en de LAN-status ook uit nullen bestaat, kunt u via verschillende stappen proberen de verbinding weer tot stand te brengen. Controleer na elke stap de LAN-status.
LAN-status opvragenStap 1 Controleer de internetkabel
Vanuit de omvormer loopt een internetkabel naar je modem. Controleer of deze kabel goed in de modem is aangesloten en controleer vervolgens de status van uw omvormer.
Stap 2 Start de modem opnieuw op
Start de modem opnieuw op. Dit doe je door de modem minimaal 1 minuut uit te zetten. Na deze minuut kun je de modem weer inschakelen.
Stap 3 Andere poort gebruiken
Je modem heeft vaak meerdere ingangen, zogenoemde poorten. Het is mogelijk dat niet alle poorten (goed) werken. Klik de internetkabel van je omvormer in een andere poort van de modem en controleer vervolgens de status van de omvormer.
Stap 4 (optioneel) Internetkabel op de router
Gebruik je naast de modem ook een router? Sluit dan de internetkabel aan op de router in plaats van op de modem.
Stap 5 Omvormer opnieuw opstarten
Om de omvormer opnieuw op te starten zet je de schakelaar onder aan de omvormer op 0. Wacht 10 minuten en zet de schakelaar dan weer op 1.
Als de internetverbinding goed tot stand gekomen dan bestaat de LAN-status uit allemaal enen.
Let op: het kan even duren voordat de opbrengst weer zichtbaar is in de monitoring. De omvormer heeft een geheugen van ongeveer 3 weken. Alleen de data tot 3 weken terug kan teruggehaald worden.
Niet gelukt?
Heb je vragen of werkt iets anders dan verwacht? Neem dan telefonisch of via Whatsapp contact op met ons serviceteam op 088 020 3011 of stuur een e-mail naar service@zonneplan.nl.