De verbinding met de omvormer is weggevallen. Volg onderstaande stappen om de internetverbinding via powerline adapters te herstellen.
Goed om te weten:
- Powerline adapters moeten worden aangesloten in een wandcontactdoos. Wanneer de powerline adapters in een stekkerdoos worden geplaatst, kan dit zorgen voor een onstabiele verbinding.
- Wanneer je meerdere powerline adapters gebruikt, bijvoorbeeld voor de verbinding met uw televisie, dan kunnen deze verschillende powerlines op elkaar storen. Je kunt dit voorkomen door powerline adapters van hetzelfde merk aan te schaffen.
- Is de stroomaansluiting van je huis verdeeld over meerdere fases? Zorg er dan voor dat de powerline adapters op dezelfde fase zijn aangesloten.
Internetverbinding op de omvormer
Het opvragen van de LAN-status is alleen van toepassing op omvormers met een display. Sla deze uitleg over en ga direct naar Stap 1 als je een omvormer zonder display hebt.
Bij het wegvallen van de verbinding is het belangrijk te weten wat de LAN-status van de omvormer is. Een correcte LAN-status bestaat uit alleen maar enen (LAN-status: 11111111). Wanneer dit niet het geval is en de LAN-status ook uit nullen bestaat, kun je via onderstaande stappen proberen de verbinding weer tot stand te brengen. Controleer na elke stap de LAN-status.
LAN-status opvragenStap 1 Controleer de internetkabel
Je vindt een powerline adapter in de buurt van je omvormer en een powerline adapter in de buurt van je modem/router (vaak in de meterkast). Vanuit de omvormer loopt een internetkabel naar de powerline adapter in de buurt van uw omvormer. Ook loopt er een internetkabel van de powerline adapter in de buurt van uw modem naar uw modem. Controleer of deze kabels goed in de adapters zijn aangesloten.
Brandt het onderste lampje op beide powerline adapters? Dan zijn de internetkabels goed aangesloten. Brandt deze niet? Controleer dan nogmaals de internetkabels.
Stap 2 (optioneel) Controleer de koppeling van de adapters
In veel gevallen zijn de powerline adapters het contact met elkaar verloren. Ze moeten dan opnieuw met elkaar gekoppeld worden. De adapters hebben een 'pair'-knopje. Het koppelen van beide adapters doe je door op beide adapters de 'pair' knop in te drukken binnen twee minuten na elkaar. Alle lampjes op de powerline adapters moeten nu gaan branden.
Werkt dit niet? Haal de internetkabels uit de powerline adapters. Haal vervolgens de adapters uit het stopcontact en plaats de kastjes in een stopcontact naast elkaar, bijvoorbeeld in een dubbele wandcontactdoos. Druk op het pair-knopje van beide kastjes. De bovenste twee lampjes moeten nu gaan branden. Plaats de adapters weer op hun originele plek en klik de internetkabels er weer in. Het onderste lampje moet nu ook weer gaan branden.
Gaat het middelste lampje niet direct aan? Pair de adapters dan opnieuw, zodat ook het middelste lampje gaat branden.
Stap 3 Andere poort gebruiken
Het modem heeft vaak meerdere ingangen, zogenoemde poorten. Het is mogelijk dat niet alle poorten (goed) werken. Klik de internetkabel in een andere poort van het modem.
Stap 4 (optioneel) Router
Gebruik je naast het modem ook een router? Sluit dan de internetkabel aan op de router in plaats van op het modem.
Stap 5 Omvormer opnieuw opstarten
Zet de schakelaar onder aan de omvormer op 0. Het display gaat nu uit. Wacht 10 minuten en zet de schakelaar dan weer op 1. Controleer nu de status van de omvormer opnieuw.
Als de internetverbinding goed tot stand gekomen dan bestaat de LAN-status uit allemaal enen.
Let op: het kan even duren voordat de opbrengst weer zichtbaar is in de monitoring. De omvormer heeft een geheugen van ongeveer 3 weken. Alleen de data tot 3 weken terug kan teruggehaald worden.
Niet gelukt?
Heb je vragen of werkt iets anders dan verwacht? Neem dan telefonisch of via Whatsapp contact op met ons serviceteam op 088 020 3011 of stuur een e-mail naar service@zonneplan.nl.