Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoorden op veel gestelde vragen over zonnepaneleninstallaties.

Zonnepanelen en omvormer

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien.

Hoe werken zonnepanelen?

Zonnepanelen wekken energie op uit zonlicht. Dit komt doordat zonnepanelen lichtdeeltjes uit zonnestraling kunnen absorberen. De geabsorbeerde lichtdeeltjes bewegen tussen verschillende lagen binnen het zonnepaneel, hierdoor ontstaat elektrische spanning en uiteindelijk energie. Eigenlijk zou je dit principe kunnen vergelijken met de werking van een batterij. Net als een zonnepaneel maakt een batterij gebruik van een positief en negatief geladen zijde. Sluit je deze twee zijdes op elkaar aan? Dan gaan de elektroden bewegen en deze beweging genereert stroom. Bij zonnepanelen van Zonneplan komt de opgewekte energie neer op gemiddeld 325 Wp per zonnepaneel.

Wat is het verschil tussen poly- en monokristal?

Wij bieden full black designer zonnepanelen aan. Zoals de naam al suggereert, zijn deze panelen volledig mat zwart en dus monokristallijn. Ze halen 320 Wp en zijn de meest rendabele panelen die wij tot nu toe hebben gehad.

Zonnepanelen met monokristallijne cellen zijn egaal donkerblauw, ogen soms zelfs bijna zwart en worden zowel met een witte als zwart backsheet geproduceerd. Uniek aan dit type zonnepaneel is dat de individuele kristallen in de zonnecellen na het stollingsproces van de grondstof silicum allen in dezelfde richting gelegd worden. Dit zorgt ervoor dat monokristallijne zonnepanelen erg zuiver zijn en met een efficiëntie van 17% per oppervlakte meer energie genereren dan andere zonnepanelen.

Polykristallijne zonnepanelen bestaan uit zonnecellen met meerdere ongeordende (poly) kristallen. Tijdens de productie bestaan de zonnecellen uit verschillende groottes, die uiteindelijk rechthoekig worden gemaakt. Zij hebben een blauw uiterlijk en nemen een gebroken schervenpatroon aan. Door deze opvallende blauwe kleur worden zonnepanelen met polykristallijn ook vaak ‘blauwe zonnepanelen’ genoemd. De efficiëntie van ‘blauwe zonnepanelen’ ligt ongeveer op 15-16%. Door het lagere rendement en lagere productiekosten van de zonnepanelen met polykristallijne zonnecellen vallen deze zonnepanelen goedkoper uit.

Wat is de afmeting van een zonnepaneel?

Onze panelen zijn 1x1,7 meter groot. Als je de oppervlakte moet berekenen, voor bijvoorbeeld het energielabel van je huis, dan vermenigvuldig je het aantal panelen met 1,7. Het getal dat daar uitkomt is het aantal vierkante meters van je installatie!

Hoe garandeert Zonneplan de kwaliteit van zonnepanelen?

Bij Zonneplan leveren we uitsluitend de best geteste zonnepanelen met het TÜV keurmerk. Dit houdt in dat deze zonnepanelen succesvol verschillende tests hebben doorstaan. Wil je weten welke tests dat zijn? Klik dan hier voor meer info.

De tests van onze zonnepanelen, van onder andere JA Solar en Trina Solar, worden uitgevoerd door de Duitse keuringsinstantie TÜV Rheinland. TÜV voldoet aan de eisen van de IEC (International Electrotechnical Commission). De meeste van de speciale tests voert de TÜV voor ons uit. Daarnaast doen zij ook nog algemene veiligheidstests.

Hoe garandeert Zonneplan de kwaliteit van de omvormer?

Vanaf 27 april 2021 is het verplicht om een conformiteitscertificaat voor de omvormer te bezitten. Meer info daarover lees je in dit artikel:

Conformiteitscertificaat omvormers
Met welke productmerken werkt Zonneplan?

Zonneplan levert panelen van de merken JA Solar, Trina Solar en DMEGC. Alle merken hebben een Tier 1 kwaliteitskeurmerk en zijn door TÜV Rheinland getest. Wij garanderen de beste kwaliteit met onze eigen ontwikkelde Zonneplan One. Daarnaast bieden wij omvormers van het merk SolarEdge.

Hoe kan ik mijn zonnepanelen verzekeren?

De zonnepaneleninstallatie valt onder je woonverzekering. Het is verstandig om de voorwaarden en hoogte van het verzekerde bedrag te controleren, zodat je onderverzekering voorkomt.

Welke garanties gelden op mijn zonnepanelen?

Op al onze zonnepanelen zit een fabrieksgarantie van 10 jaar. Dit betekent dat als er in de eerste 10 jaar iets technisch niet goed is met de zonnepanelen, dit binnen de garantie valt. Verder geldt de 10 jaar garantie ook op alle installatie-werkzaamheden en gaan we bij bevestigingsmaterialen uit van een garantie van 20 jaar.

Wat betekent vermogensgarantie?

Dit houdt in dat de zonnepanelen na 25 jaar nog minimaal 80% van hun oorspronkelijke vermogen moeten opwekken.

Hoeveel garantie zit er op mijn omvormer?

De garanties verschillen per merk omvormer.

Zonneplan ONE

  • De garantie op onze Zonneplan ONE omvormer is 10 jaar.

Zeversolar

  • De productgarantie is 5 jaar. Heb je Zonneplan Serviceplan? Dan bieden we je een garantie van 10 jaar op jouw Zeversolar omvormer.

SolarEdge

  • De productgarantie op omvormers van SolarEdge is 12 jaar.
Wat houdt het Zonneplan Serviceplan in?

Met het Zonneplan Serviceplan profiteer je de komende 10 jaar van extra lange en uitgebreide garanties. Is er iets aan de hand? Dan komt onze monteurs op onze kosten bij je langs.

Bovenop de standaardgarantie biedt Zonneplan een extra garantie en service. Met Zonneplan Serviceplan ben je maximaal voorbereid op onverwachte situaties, heb je recht op gratis reparatieservice en gratis service bij het regelen van je btw-teruggave. Vanaf 2023 vervalt btw op de aanschaf van zonnepanelen. Onze service rondom de btw-teruggave is dan dus niet meer nodig. Je ziet op je factuur en in de app of je gebruik maakt van het Serviceplan.

Hoe controleer ik de werking van mijn zonnepanelen?

De beste manier om je opbrengst te volgen is online via een app op je smartphone of tablet. Per omvormer bestaat een eigen inlogomgeving. De inloggegevens ontvang je direct op de dag van je installatie. Je kunt ook de werking controleren aan de hand van de lampjes op de omvormer. Doe deze check altijd overdag, want de omvormer staat uit zodra het donker wordt.

Controle omvormer OneControle omvormer OneControle omvormerControle omvormerControle omvormerControle omvormer
Is het normaal dat mijn omvormer geluid maakt?

Ja. Bij het opstarten en afsluiten maakt de omvormer meer geluid. Dat gebeurt als de zon opkomt en aan het einde van de dag wanneer de zon ondergaat. De omvormer maakt dan een klikkend geluid. Dit zijn de relais die je hoort schakelen. De omvormer controleert of de panelen voldoende instraling krijgen van de zon om daadwerkelijk energie op te gaan wekken.

Is de omvormer vol in productie of is het warm op de plek van de omvormer? Dan schakelt de ventilator van de omvormer in om de omvormer te koelen. Mogelijk hoor je dit vlakbij de omvormer als een hoge zoemtoon.

Kan ik zonnepanelen (tijdelijk) laten verwijderen?

Ga je verbouwen of wil je de panelen laten verwijderen? Dan raden we aan contact op te nemen met onze klantenservice. Dit kan via service@zonneplan.nl of 088 020 3011 (Whatsapp en telefonisch).

Kan ik zonnepanelen laten bijplaatsen?

Dat kan! Hiervoor kun je contact opnemen met onze adviseurs op het telefoonnummer 088 - 020 3000.

Teruglevering van je energie

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien.

Wat is het verschil tussen de netbeheerder en energieleverancier?

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Je kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen. Wie het netwerk in jouw regio beheert ligt vast. Een energieleverancier levert de energie die je thuis gebruikt. Je kunt zelf je leverancier kiezen.

Hoe werkt de teruglevering?

De omvormer houdt precies voor je bij wat de totale opbrengsten zijn van jouw zonnepanelensysteem. Deze totale opbrengst is te controleren op het display van de omvormer of via de online monitoring.

Een deel van de opgewekte zonne-energie wordt direct gebruikt door de elektrische apparaten in je woning. Pas wanneer er meer zonne-energie wordt opgewekt dan je woning op dat moment nodig heeft aan energie, wordt er teruggeleverd aan het net. Deze teruglevering vind je terug op de slimme meter en op de energierekening. Het klopt dus dat de teruglevering altijd lager is dan de opbrengst van jouw zonnepanelen. Het verschil tussen de opbrengst en de teruglevering heb je al direct in huis gebruikt.

Kies ik voor enkel of dubbel tarief?

De keuze tussen enkel of dubbel tarief is afhankelijk van hoe jouw energieleverancier omgaat met de saldering van de door jou teruggeleverde energie. Voor het beste advies raden we je aan contact op te nemen met je energieleverancier.

Heb ik een slimme meter nodig?

Een slimme meter is niet verplicht, maar de meter moet wel geschikt zijn voor zonnepanelen. De netbeheerder kan dit voor je controleren en de meter kosteloos vervangen. We raden je aan wel te kiezen voor een slimme meter, zodat je goed voorbereid bent op toekomstige verduurzamende maatregelen in en om je woning.

Moet ik mij aanmelden bij de energieleverancier?

Als je zonnepanelen krijgt, dan is het belangrijk dat je dit meldt bij de netbeheerder. Dan zorgt de netbeheerder er namelijk voor dat je je opgewekte energie ook kan terugleveren aan het net. Je regelt de aanmelding via www.energieleveren.nl. De adviseur zorgt ervoor dat alle benodigde info in het Zonneplan staat.

Het is niet noodzakelijk om je energieleverancier op de hoogte te stellen, omdat zij de aanmelding bij energieleveren.nl doorkrijgen. Als je eventueel je energietarief van dubbel naar enkel wilt aanpassen, dan kan je dat wel via de energieleverancier regelen. Wil je weten waarom de aanpassing van dubbel naar enkel tarief interessant kan zijn? Lees dan het antwoord op deze vraag (linkje naar vraag over dubbel tarief).

Service en onderhoud

Klik op de pijltjes om de antwoorden te zien.

Moet ik mijn panelen onderhouden of schoonmaken?

Zonnepanelen hebben geen tot weinig onderhoud nodig. Een flinke regenbui heeft het beste effect. Wil je toch graag een extra schoonmaakbeurt uitvoeren? Doe dat dan met kalkvrij (regen)water om te voorkomen dat je strepen of vlekken krijgt. Gebruik nooit schoonmaakmiddelen, schuursponsen of hogedrukreinigers!

Ik zie kleurverschil in mijn zonnepanelen. Wat moet ik doen?

De all-black zonnepanelen van Zonneplan zijn zwart en luxe afgewerkt. Ze zijn door de fabrikant gesorteerd op kleur zodat er een egaal vlak op jouw dak ontstaat. Soms zie je vlak na installatie verschil in de kleur van de panelen. Dit is normaal en komt vaker voor door verschil in temperatuur en weersomstandigheden. Het is dan ook normaal dat er in de herfst of winter meer kleurverschil zichtbaar is dan in het voorjaar. Kleurverschil heeft nooit invloed op de werking en opbrengst van de panelen.

Hoe voorkom ik vogels onder de zonnepanelen?

Vogels vinden de ruimte onder de zonnepanelen een fijn plekje om te nestelen: het is beschut, uit de wind en lekker warm! Vogelnestjes gaan niet ten koste van het rendement. Wil je ze toch graag verwijderen of voorkomen, dan kun je vogelwerend materiaal (laten) plaatsen. Dat kan onder andere via Dakgootpreventie.nl en Birdblocker.nl.

Hoe meld ik mijn beschadigde panelen bij Zonneplan?

Zijn de panelen beschadigd door weersomstandigheden, vuurwerk of een andere oorzaak dan de installatie van zonnepanelen? Meld de schade dan als eerst bij jouw verzekeraar.

Zijn de panelen (kort) na installatie door Zonneplan beschadigd? Dien dan een schademelding in via onderstaand formulier.

Mijn omvormer valt geregeld uit, wat is er aan de hand?

Dan kan de omvormer de opgewekte energie niet goed kwijt aan het elektriciteitsnet en schakelt uit veiligheid uit. Meer informatie over deze zogeheten piekspanningsproblematiek lees je in dit artikel:

Netspanning te hoogNetspanning te hoog

Veel gestelde vragen per type omvormer

Heb je specifieke vragen over je omvormer of werkt iets anders dan verwacht? Check dan de veel gestelde vragen per type omvormer via één van onderstaande linkjes.

Veel gestelde vragen over de Zonneplan omvormer Veel gestelde vragen over de Zonneplan omvormer Veel gestelde vragen over de Zeversolar omvormerVeel gestelde vragen over de Zeversolar omvormerVeel gestelde vragen over de SolarEdge omvormerVeel gestelde vragen over de SolarEdge omvormer

Heb je een omvormer van het merk SMA? Klik dan hier.

Storing of probleem

Denk je dat je installatie een storing heeft? Doorloop dan dit stappenplan om de storing zelf op te lossen:

Open de storingschecker